L’espera ha estat llarga, però l’enllaç entre l’A-27 i l’N-240 a Montblanc ja és plenament operatiu. Dos anys després de la inauguració del túnel de Lilla, els vehicles poden accedir directament al municipi sense haver de fer volta per les rotondes que envolten la pedania. Aquest divendres, els dos sentits de circulació han quedat oberts després que dijous s’activés també el carril en direcció Tarragona.
L’alcalde de Montblanc, Marc Vinya, ha valorat positivament l’obertura, però manté la pressió sobre l’Estat. Tot i la millora en la mobilitat, el batlle lamenta que els avenços no siguin prou àgils i reclama més celeritat perquè s’impulsi el següent tram pendent: la connexió entre l’A-27 i l’AP-2, un projecte crucial per a la comarca que continua encallat a l’espera de la declaració d’impacte ambiental. Unes obres que, quan comencin, tindran un cost de 50 milions d’euros.
Vinya admet que aquest nou accés suposarà "comoditat" per als vehicles que entren i surten del municipi, així com "menys molèstia" per als veïns de Lilla, que fins ara suportaven un trànsit intens en temporada alta. Tot i això, insisteix que la solució és incompleta i alerta del risc de col·lapse en períodes de molta mobilitat: "Tot i la millora, ens preocupa el coll d’ampolla que es pugui formar quan aquesta via tingui una alta demanda, com a l’estiu i ponts".
Un projecte clau encallat
L’alcalde recorda que la connexió amb l’AP-2 és indispensable per garantir una mobilitat fluida entre Tarragona, Montblanc i la vall de l’Ebre. Per això, insisteix que l’Estat ha d’activar ja la fase ambiental: "Ja hem fet la reivindicació davant de Carreteres – de l'Estat – moltes vegades, la necessitat d’acabar definitivament l’enllaç entre l’A-27 i l’AP-2...", una situació que, segons explica, porta pràcticament un any bloquejada.
Segons Vinya, el Ministeri assegura que el projecte és prioritari, però Montblanc exigeix que aquesta prioritat es tradueixi en accions concretes: "Ens diuen que és prioritària, però volem que sigui prioritària i que sigui urgent perquè s'ha de resoldre aquesta situació."
L’alcalde no descarta viatjar a Madrid per traslladar directament la reclamació, i adverteix del risc que la licitació arribi sense partida econòmica per falta de pressupostos estatals.
Treballs pendents i demandes veïnals
Paral·lelament, hi ha actuacions que encara no s’han completat, com l’asfaltatge de diversos camins propers a Lilla. Tot i això, l’alcalde avisa que no totes les demandes del veïnat es podran satisfer. Un exemple és la instal·lació de pantalles acústiques, que l’Estat dona per resolta: "El tema pantalles ho veiem molt complicat perquè ells diuen que amb les pantalles actuals ja es compleix la normativa."
Sí que s’ha aconseguit tancar una antiga reivindicació, el pont de Can Magre, que ja està enllestit. Vinya ho considera un avenç, però remarca que cal mantenir la pressió: "Però sempre hem d’insistir perquè hi hagi totes les millores possibles i que totes les reivindicacions es compleixin".
El Ministeri diu que tot avança “segons el previst”
Fonts del Ministeri de Transports apunten que el projecte de connexió amb l’AP-2 avança amb normalitat i fins i tot “sobre el previst”, ja en fase de redacció del traçat i amb la voluntat que pugui sortir aviat a informació pública.