La megafàbrica xinesa BYD mira al Camp de Tarragona per a la seva nova planta

El gegant del vehicle elèctric admet que Espanya és candidata preferent i estudia emplaçaments propers a grans ports com el de Tarragona

19 de novembre de 2025 a les 18:44h

Tarragona es reforça com un dels possibles escenaris d’aterratge de BYD, el gegant xinès del vehicle elèctric. La companyia ha tornat a apuntar aquest dimecres que Espanya està ben posicionada per acollir una nova planta de producció a Europa i que, en cas de tirar endavant la inversió, buscaria una ubicació amb “bona connexió geogràfica” i “port de mar”: dos requisits que el Port de Tarragona compleix de ple.

Ara bé, tot i el soroll al voltant del territori, la firma matisa que no hi ha encara cap “pla concret” per instal·lar-se a la península Ibèrica. “Òbviament, estar ben ubicats geogràficament i tenir un port de mar són arguments de qualsevol futurible. Però ara com ara no hi ha cap pla concret”, ha remarcat a l’ACN Alberto de Aza, director general de BYD per Espanya i Portugal.

Les paraules arriben quinze dies després que transcendís que el Govern català s’havia reunit amb representants de BYD per explorar la instal·lació d’una planta de vehicles elèctrics a Catalunya, i que diverses fonts del sector assenyalessin que la companyia té al radar una zona propera al Port de Tarragona com una de les opcions sobre la taula.

 

Espanya, a la ‘short list’… i Tarragona, ben situada

Segons De Aza, les vendes de BYD a Europa estan anant “molt bé” i, si el ritme continua, el grup podria arribar a necessitar “fins a tres fàbriques a Europa” en els pròxims anys. De moment, la primera és la planta d’Hongria, que hauria d’estar llesta abans de final d’any per començar a produir a mitjans del 2026.

“Quan es parla d’implantar fàbriques a Europa, Espanya és el segon fabricant a escala europea i reuneix totes les condicions necessàries. Hipotèticament parlant, estaria en una ‘short list’ per a un futurible. Però la realitat és que avui en dia no existeix un pla concret per a Espanya”, ha insistit.

En aquest context, Tarragona juga les seves cartes: gran port comercial, connexions logístiques, tradició industrial i un ecosistema cada cop més orientat a l’energia i la mobilitat. Tot plegat la col·loca com a candidata natural quan l’empresa parla de “port de mar” i “bona ubicació”.

Tot i això, BYD també té altres territoris espanyols sobre la taula. Fonts del sector apunten que, a banda de l’àrea de Tarragona, s’han considerat possibles localitzacions a Navarra, Cantàbria, Castella i Lleó, Galícia o València. Tècnics de la companyia haurien visitat diversos emplaçaments els últims mesos i mantingut contactes sobre el terreny.

 

Les condicions del Govern i el precedent de Chery

El conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, va confirmar fa dues setmanes l’interès de BYD per situar al territori català la seva tercera planta a Europa, però va evitar donar per feta la inversió i va apel·lar a la “prudència” en les negociacions.

Sàmper, però, va fixar una línia vermella: el projecte s’hauria d’acompanyar d’una plantilla majoritàriament catalana, i no basar-se en treballadors xinesos desplaçats.

A diferència del cas Chery–Ebro, que va optar per una aliança amb una empresa local i es va instal·lar en una planta ja existent, BYD buscaria terrenys per construir una fàbrica nova des de zero. Això obre la porta a una operació de gran volum de sòl industrial i converteix espais com l’entorn del Port de Tarragona en escenaris especialment atractius, pel seu pes logístic i exportador.

Per ara, el missatge oficial de la companyia és clar: no hi ha decisió presa, però Espanya —i, per extensió, Tarragona— juguen la partida. I en el mapa que dibuixa BYD, el port i la logística són claus.