ERC acusa Viñuales d’“improvisar” en mobilitat i alerta que Tarragona perd coherència en la xarxa de carrils bici

Els republicans critiquen els canvis de criteri del govern del PSC, reclamen una xarxa pedalable contínua i denuncien la paràlisi del PMUS

26 de novembre de 2025 a les 14:55h

El Grup Municipal d’ERC a l’Ajuntament de Tarragona ha carregat durament contra l’alcalde Rubén Viñuales, a qui acusa de mantenir una política de mobilitat “marcada per la improvisació” i d’abandonar la possibilitat de construir una xarxa pedalable coherent, segura i contínua. Els republicans afirmen que el govern del PSC “no té paraula ni rumb”, i que les seves decisions sobre els carrils bici “responen més a pressions puntuals que no pas a un model de ciutat”, segons el conseller Xavi Puig.

Puig recorda que el suport republicà al pressupost del 2024 estava condicionat a tirar endavant dos projectes d’asfaltatge que incorporaven carrils bici, però afirma que ara el govern els posa en dubte. “Va fer el carril bici d’Andorra, va treure el de Pere Martell i ara no sap què fer amb Prat de la Riba. Cap on anem?”, lamenta.

La crítica arriba arran de la possible marxa enrere en el carril bici de Prat de la Riba, que havia d’aprofitar les obres d’asfaltatge per incorporar-hi una via ciclista. Segons ERC, el PSC estudia frenar-lo perquè caldria eliminar un carril de circulació, una decisió que “posa en risc qualsevol avenç real cap a una mobilitat sostenible”.

Puig també recorda que Viñuales “ja va eliminar el carril bici de Pere Martell”, impulsat durant l’anterior mandat republicà. Per això defensa que els carrils bici només tenen sentit si s’integren en una xarxa connectada: que permeti moure’s de Ponent a la URV, de Sant Pere i Sant Pau al Serrallo o de la Part Alta a la Platja Llarga. “Quin sentit té fer carrils inconnexos?”, reivindica.

Imperial Tarraco, el nus que hauria de vertebrar tota la xarxa

El conseller també assenyala la importància estratègica de l’Imperial Tarraco com a ròtula de la futura xarxa pedalable. Aquest punt hauria de garantir la connexió cap a Sant Salvador, SPSP, avinguda Catalunya, Mercat, Serrallo, Llevant i Ponent. “Si ens carreguem els ramals a Pere Martell o Prat de la Riba, què queda?”, es pregunta.

ERC afegeix que, mentre es frenen o es desmunten actuacions, l’equip de govern impulsa projectes aïllats sense una estratègia global. L’exemple més recent és el carril bici de l’avinguda Andorra, acabat d’estrenar. “És l’exemple perfecte del desordre: es fa un carril nou mentre se’n retiren o es qüestionen d’altres”, afirma Puig.

PMUS encallat i decisions lligades a esdeveniments

Els republicans també denuncien que el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) continua sense veure la llum. “Tres anys després encara no tenim el document. El govern del PSC ha incomplert tots els terminis i s’amaga darrere d’aquesta paràlisi per no prendre decisions valentes”, critica Puig.

Sobre el futur carril bici de Llevant, qualifica d’“incomprensible” que la seva execució depengui del Tour de França 2026. “Tarragona no pot quedar supeditada a un esdeveniment esportiu. La mobilitat quotidiana ha de ser prioritària”, defensa.

“Una política que va com un pollastre sense cap”

Puig retreu al govern municipal decisions canviants com la implantació dels aparcaments de colors a Joan XXIII, o la gestió del carrer Torroja, que —segons diu— “va quedar buit sense entendre res”. “Ara es planteja treure els dos carrils bici que havien de connectar amb l’únic que sí que ha fet”, afegeix.

Finalment, el conseller recorda que la mobilitat és una eina clau en el context d’emergència climàtica. “O apostem per una mobilitat de bicis, busos i vianants, com defensen els partits d’esquerres, o ho deixem tot en mans del cotxe, com defensa Vox”, conclou.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo
Veure biografia
El més llegit