Dijous, 15 de maig de 2025
És notícia

El Port de Tarragona bonificarà un 40% la taxa de mercaderia als productes agroalimentaris

Avatar photo

El president Saül Garreta ha anunciat la mesura en la inauguració de l’Agrifood

Aquesta tarda, el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT), Saül Garreta, ha  explicat que el Port ha inclòs en el Pla d’Empresa de 2024 un augment de la bonificació de  la taxa de mercaderies (T3) per a mercaderies agroalimentàries fins al límit màxim legal,  passant del 17,5% al 40% de bonificació. La mesura compensarà el sector del cereals en  cas sobrecostos quan es produeixin episodis de congestió del Port, una de les principals  queixes dels importadors de cereals. Aquesta mesura entrarà en vigor amb l’aprovació dels  Pressupostos Generals de l’Estat i ajudarà a alleujar els costos de manera que una empresa  podrà arribar a bonificar fins a 400.000 €. Els productes que se’n beneficiaran són els pèsols  farratgers, el blat, el sègol, l’ordi, la civada, el moresc (blat de moro), la melca (sorgo), les  faves de soja, la coca de soja, la coca de colza, la coca de gira-sol i el palmiste. 

L’anunci s’ha fet en ocasió de la inauguració de la 4a edició de l’Agrifood, el congrés  internacional organitzat pel Port de Tarragona cada dos anys i que reuneix empreses i  experts del sector agroalimentari de tot el món. En el seu parlament, el president de l’APT  ha explicat la situació actual de l’activitat logística del cereal al Port de Tarragona i les  mesures de millora que l’APT està posant en marxa per a donar millor servei. 

 

L’APT està treballant per a incrementar capacitat càrrega en ferrocarril i, per aconseguir ho, està definint noves zones de càrrega al Moll de Castella (1 més) i 2 més al Moll d’Aragó.  Garreta ha explicat que aquests nous punts de càrrega nous entraran en funcionament en  breu. Al mateix temps, es treballa per modificar i millorar la priorització de tràfics buscant  una solució consensuada per establir uns protocols que permetin donar prioritat als  productes agroalimentaris. Per a Garreta, aquest productes “els considerem productes  peribles, de primera necessitat i han de rebre aquest tracte al nostre port”. 

A més, s’està treballant en un estudi nous ports secs, per tal que el transport i  l’emmagatzematge d’agroalimentaris millori ampliant el radi d’acció, agilitant el transport per  ferrocarril i millorant la cadena de subministrament, especialment a la zona de Saragossa,  a Lleida (Quatre Pilans) i un altre a Casp.

L’APT també vol assolir la total implantació del SEA (Sistema d’Entrega d’Agroalimentaris),  l’aplicatiu que permet optimitzar la càrrega de camions amb cereals, pinsos i farines per  aconseguir la plena integració de les 4 empreses estibadores al 2024, la qual cosa suposarà  guanyar encara més en agilitat i rapidesa en la càrrega de camions d’agroalimentaris que  han d’abastir Catalunya i Aragó. En paral·lel, les empreses també estan automatitzant  bàscules, cosa que també donarà més agilitat a tot el sistema. 

Estiba 

Pel que fa a la situació actual de l’estiba, el president de l’APT ha estat clar: “el Port de  Tarragona, com tota la cadena de subministrament dels cereals, és una part afectada més  per la falta d’acord entre empreses i treballadors de l’estiba. Per a Garreta, “es tracta d’un  conflicte laboral entre dues parts vitals de l’operativa portuària de Tarragona que està afectant els tràfics del Port i la seva reputació, i que ens està fent perdre tràfics existents i  oportunitat de créixer”. 

En els darrers mesos, el Port de Tarragona ha treballat molt intensament per fomentar el  diàleg i crear un clima per a l’acord. Garreta, ha explicat que s’ha implicat personalment per  millorar la situació i tancar un acord. Des que és president del Port, les reunions, contactes  i converses han estan innombrables amb empreses i representants dels estibadors i amb  membres del sindicat majoritari de Tarragona, de Barcelona i altres ports; s’han mobilitzat  recursos de la Generalitat de Catalunya per trobar solucions des de la formació i la  intermediació; i s’ha aconseguit l’assessorament del MITMA i de Puertos del Estado, i  també la seva intermediació amb les grans empreses del sector que operen al Port de  Tarragona i amb els representants estatals dels estibadors. 

 

El president Garreta ha explicat als assistents a l’Agrifood que el Port de Tarragona posarà  tota la seva capacitat d’influència i tota la seva capacitat professional per aconseguir donar  un bon servei a tots els seus clients “com estem demostrant amb les millores en les  operatives descàrrega, el canvi de prioritats de descàrrega i amb la bonificació de taxes”.  Però ha advertit que “l’Autoritat Portuària de Tarragona no té competències per regular o  modificar ni l’organització del treball ni la formació ni les relacions del sector de l’estiba” i  que, per tant, “el rol de l’APT és de mediació, de pressió i d’influència amb l’objectiu de  fomentar on acord que satisfaci totes les parts i, alhora, asseguri la competitivitat del Port  de Tarragona”. 

Garreta s’ha mostrat disposat a seguir mediant entre empreses i treballadors, a intermediar  amb les persones amb capacitat de decisió i a pressionar les administracions competents  perquè es prenguin aquest conflicte seriosament i s’impliquin per trobar una solució en el  termini de temps més breu.

L’Agrifood International Congress va néixer l’any 2016 com a punt de trobada de tots els  agents implicats en el sector agroalimentari per donar a conèixer totes les novetats del sector. 

El Port de Tarragona manté el lideratge en el moviment de productes agroalimentaris, tant a nivell estatal com a la Mediterrània, i 5è de la UE, donant un valor afegit a aquesta activitat  econòmica gràcies als serveis i infraestructures especialitzats disposa. L’any passat, amb  5,95 milions de tones, va batre el seu rècord històric de moviment d’agroalimentaris. Aquest  tipus de tràfic representa més del 20% del total dels moviments del Port al cap d’un any.

A l’àrea d’influència (hinterland) més immediata del Port de Tarragona (que comprèn Catalunya i Aragó), es fabrica el 40% del total de producció de pinsos de l’Estat, i la matèria  primera per fer-ho s’importa a través del Port de Tarragona. Des del Port, més de 200.000  camions i 429 trens a l’any (2022) s’encarreguen de fer-lo arribar al seu destí final. 

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

L’alcalde Jaume Collboni lliura els diplomes a la promoció 2021-2023 de l’Escola Municipal de Segones Oportunitats

Notícia següent

El Comú d’Encamp treu el concurs per al nou Saló de la Infància i la Joventut d’Andorra

Notícies relacionades