Tarragona avança en el seu camí per aprovar els estatuts de l'Àrea Metropolitana. En Comú Podem ha anunciat el seu 'sí' al projecte després de negociar la incorporació de matèries com l'habitatge, la cohesió social o la cultura a les ponències de l'ens metropolità i també d'aconseguir concreció en el full de ruta del seu transport públic.
Tot i que aquest pas s'ha convertit en un pur tràmit a la majoria dels ajuntaments implicats, a la capital provincial les turbulències han suposat un sotrac al projecte. Tant aquest document com el Consorci del Patrimoni de Tàrraco s'hauran de votar el pròxim dilluns en un ple extraordinari, però les posicions polítiques a la comissió prèvia preveuen una situació ajustada. A la comissió, PP i ERC s'hi van mostrar contraris, principalment pel poc pes de Tarragona dins de l'ens. A banda d'ells, En Comú Podem, que no ha sigut una formació especialment entusiasta amb tot el procés, va quedar-se en l'abstenció i va obligar el govern a moure's. Després d'una negociació amb la Diputació, els progressistes avalaran els estatuts i s'apropen al projecte metropolità.
Què han pactat?
A diferència de populars i republicans, els morats no han centrat les crítiques en el pes de Tarragona dins dels estatuts, que ja s'han aprovat a diverses localitats. Segons el seu portaveu, Jordi Collado, el principal hàndicap de l'Àrea Metropolitana era que tenia "una mirada dels 90" i "desarrollista", parlant massa d'economia i d'infraestructures i poc de les persones. En aquest sentit, consideren que el debat sobre els estatuts és ara "una discussió estèril" i han dirigit les seves exigències en les anomenades "ponències".
Fins ara, estava previst que els temes d'aquestes ponències seguissin la línia dels actuals grups de treball i n'hi hagués quatre: desenvolupament econòmic, medi ambient, mobilitat i urbanisme. Amb tot, En Comú Podem ha tancat canvis en aquests òrgans que han de marcar el rumb de l'Àrea Metropolitana. En primer lloc, el grup de treball d'urbanisme passarà a ser la ponència d'urbanisme i habitatge, al mateix temps que incorporen la innovació a la ponència de desenvolupament econòmic. A més, es crearà una ponència d'inclusió i cohesió social, una de cultura i una altra d'infraestructures verdes, centrat en els boscos o els corredors verds. "El que fem és elevar a ponència temes que s'havien treballat de manera tangencial i li donem rang", recalca Collado.
A banda d'aquestes modificacions, el transport públic també ha sigut clau per desbloquejar el 'sí' dels progressistes. Segons el seu portaveu, han aconseguit "concretar" qüestions que s'havien posat sobre la taula sense data clara. Per un costat, s'impulsarà el procés per posar en marxa l'Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) del Camp de Tarragona com a "operadora pública" amb els ulls posats en la licitació dels autobusos interurbans de 2028. I, en segon terme, s'iniciarà el procés per crear una empresa del transport metropolità per coordinar l'EMT de Tarragona i l'empresa Reus Transport.
Malgrat tenir els 13 vots de PSC, Junts i ECP, Viñuales necessitarà majoria absoluta al ple. L'últim 'sí' l'haurà de buscar entre els no adscrits i els dos partits més crítics amb les formes de l'Àrea Metropolitana.