Amb motiu del 35è aniversari de l’incendi a la Central Nuclear Vandellòs I, que va tenir lloc el 19 d’octubre de 1989, Ecologistes en Acció ha alertat que el sud de Catalunya es convertirà en el principal emmagatzematge de residus radioactius de l’Estat espanyol. L’organització ecologista ha fet aquesta denúncia en un context de creixent preocupació per la gestió dels residus nuclears.
L’accident de Vandellòs I, que va afectar greument la refrigeració del reactor i diversos sistemes de seguretat, va posar en relleu els riscos associats a l’energia nuclear. Ara, Ecologistes en Acció recorda que el 7è Pla de Residus d’ENRESA, l’empresa nacional encarregada de la gestió de residus nuclears, ha descartat la construcció d’un magatzem centralitzat a la província de Cuenca. Això implica que els residus acumulats a les centrals nuclears hauran de romandre a les seves instal·lacions fins a la construcció d’un magatzem geològic en profunditat, previst per al 2073.
Fins ara, s’han generat 123.500 m³ de residus de baixa activitat i 10.400 m³ d’alta activitat, i s’espera que aquesta xifra continuï augmentant, amb 667 m³ de residus produïts només en el 2023. Al sud de Catalunya, les centrals nuclears d’Ascó i Vandellòs II tenen autoritzats diversos magatzems temporals individualitzats (ATI) que concentraran més de la meitat dels residus radioactius de tot l’Estat, augmentant així el risc de fuites i incidents.
Ecologistes en Acció adverteix que aquests residus estaran emmagatzemats durant un mínim de 50 anys, exposant la salut pública, el medi ambient i la seguretat a possibles fuites radioactives, atemptats, fenòmens meteorològics extrems o terratrèmols. A més, l’organització planteja interrogants sobre la gestió dels contenidors d’emmagatzematge i els protocols d’intervenció en cas de problemes.
L’organització ecologista considera que el 7è Pla de Residus d’ENRESA és una evidència que l’energia nuclear és “cara, bruta i perillosa” i demana que els reactors encara operatius siguin desmantellats el més aviat possible, sense esperar al 2035, ja que considera que aquesta data pot ser excessivament tardana per garantir la seguretat de la població i del medi ambient.