El RACC ha publicat la 21a edició del seu Mapa de risc de la xarxa viària de Tarragona 2021-2023, on figuren dades de les principals vies interurbanes de la demarcació.
Entre aquestes dades hi ha, per exemple, la carretera amb més accidents, la que té més risc de patir un accident —i que no són necessàriament la mateixa— o les xifres dels accidents greus que s’han produït durant aquest període.
Segons l’informe, entre el 2021 i el 2023 els accidents greus i mortals a les comarques tarragonines han augmentat un 7,4%, però com que la mobilitat també ha crescut un 8,9%, l’índex de risc d’accidentalitat ha acabat baixant un 1,4%. Amb tot, el Baix Camp és l’única comarca on aquest percentatge augmenta, mentre que al Montsià (-25) i la Terra Alta (-26) és un més descendeix.
Una de les dades més preocupants de l’informe és que l’11% de la xarxa viària tarragonina presenta risc alt o molt alt de patir un accident, però es tracta d’una xifra 10 punts inferior a l’any passat. Tots els trams amb risc alt o molt alt de patir un accident es troben en carreteres convencionals, amb un carril per sentit. I la major part de risc mitjà també es troba en aquestes carreteres.
En canvi, els trams amb risc baix o molt baix es troba principalment a les autovies i autopistes que recorren la província. Cal destacar que el risc de patir un accident greu o mortal és quatre cops més alt en una carretera convencional que en una via de gran capacitat.
La carretera tarragonina amb més risc d’accidentalitat
Segons el mapa del RACC, la carretera tarragonina amb més risc d’accidents és la T-314, entre Cambrils i Reus. De fet, el passat 16 de novembre, dos joves de 20 i 25 anys van morir precisament en aquesta via, a tocar del Parc Samà, després de sortir-se de la carretera.
En segona posició, amb un risc “alt” hi ha la TP-7225 entre Reus i el Morell. I dins de les deu primeres posicions hi ha altres vies amb un risc mitjà. Al Camp de Tarragona hi ha la C-37 entre Valls i el Pont d’Armentera, la T-11 entre Reus i Tarragona, la T-312 entre Cambrils i Montbrió del Camp i l’N-420 en l’inici de la variant a Falset fins a Reus.
Al Baix Penedès només entren en les deu primeres posicions la TV-2126 de Bellvei a Calafell i la TP-2125 del límit del Vendrell – Santa Oliva a Sant Jaume dels Domenys. I a l’Ebre la C-12 entre Móra la Nova i Flix.
En general, les carreteres del Priorat (amb un 43%) i el Baix Ebre (amb un 33%) i són les que concentren un percentatge més elevat de risc “alt” i “molt alt” de patir un accident.
La carretera tarragonina amb més concentració d’accidents
En canvi, el punt de la xarxa viària amb més concentració d’accidents el trobem a la T-11, concretament a l’encreuament on conflueixen la carretera N-240a, en la variant de Reus, i l’N-340a cap a Tarragona. Des de Trànsit recorden que es tracta d’una via molt transitada, de fet el RACC calcula que hi passen més de 25.000 vehicles diàriament.
Pel que fa a trams amb més concentració de sinistralitat, destaca l’AP-7 entre Cambrils i Tortosa, també l’N-340 entre el límit amb el País Valencià i Amposta.
El RACC també ha proporcionat dades de trams amb més accidents de moto i ciclomotor. És especialment alt el percentatge de la C-31 entre el Vendrell i Cunit. El 24,5% dels accidents que es produeixen en aquesta via hi ha implicats motoristes. En el cas de la TV-3146 entre el port de Tarragona i el far de Salou, un 6% dels vehicles són motos.
Pel que fa als camions, l’informe destaca que Tarragona és la demarcació on l’AP-7 presenta un percentatge major d’accidents greus de camions: el 49% dels accidents greus involucren aquests vehicles, tot i que només representen el 25% del trànsit rodat a la zona. Amb tot, és l’N-340 a l’altura de Torredembarra on es concentren més accidents greus de camions a Tarragona i l’Ebre.