L’Ajuntament de Cambrils commemora els 20 anys del Programa de Suport a l’Escolarització, una iniciativa pionera que ha esdevingut clau en la lluita contra l’absentisme i l’abandonament escolar prematur al municipi. Aprofitant l’efemèride, l’alcalde de Cambrils, Oliver Klein; la regidora d'Educació, Natàlia Pleguezuelos; la cap del Departament d'Educació, Olga Abadías, i els tècnics de l'Equip de Suport a l'Escolarització, Ester Huguet i Agustí Carles, han fet balanç del programa, han donat les dades més rellevants, han explicat les accions que es porten a terme i han avançat els objectius de futur.
L’alcalde de Cambrils ha destacat la importància d’aquest programa pioner i el compromís del govern per continuar treballant per reduir l’abandonament escolar prematur. Oliver Klein s’ha mostrat orgullós de la feina d’aquests 20 anys, ha felicitat l’equip i ha explicat que fan “una tasca silenciosa, desconeguda per a moltes famílies a qui no els fa falta, però imprescindible i de gran valor per la societat”.
En la mateixa línia, la regidora d’Educació ha afirmat que celebra l’efemèride “amb l’orgull de tenir un model d’intervenció pioner que avui és un referent” i la “gratitud per les persones que hi han posat el cor, el temps i la sensibilitat”. Per la seva banda, la cap del Departament d’Educació ha afirmat que el programa “representa l’essència d’un municipi que acompanya, orienta i no abandona”, ha donat dades de la feina feta durant els 20 anys de serveis i ha remarcat que darrere de cada xifra hi ha històries reals.
Des del curs 2005/06, el programa ha atès més de 1.360 infants i joves i les seves famílies, ha impulsat la celebració de gairebé 2.000 comissions d’absentisme i casos socials a tots els centres educatius i ha aconseguit reduir la taxa d’absentisme del 6% el curs 2008/09 al 4,2% el 2024/25, amb una mitjana del 4,6% en dues dècades. A més, els centres educatius valoren amb un 93% de satisfacció el programa.
Els tècnics responsables de l’Equip de Suport a l’Escolarització de l’Ajuntament de Cambrils, Ester Huguet i Agustí Carles, han explicat que la clau ha estat “un treball en xarxa i una aposta decidida per l’orientació educativa i professional, que connecta l’alumnat amb oportunitats de futur i els acompanya per assolir l’èxit acadèmic”.
Aquesta efemèride de Cambrils s’emmarca dins la Setmana Zero Abandonament Escolar, iniciativa impulsada per la Fundació Bofill que se celebra del 20 al 26 d’octubre de 2025. Durant aquesta setmana, ajuntaments, escoles, entitats i empreses duen a terme accions i activitats de sensibilització per reconèixer, visibilitzar i combatre l’Abandonament Escolar Prematur (AEP). L’acte de celebració dels 20 anys del Programa de Suport a l’Escolarització de Cambrils forma part de l’agenda oficial d’aquesta setmana i contribueix a posar el municipi com a exemple local dins la lluita contra l’AEP.
Un repte compartit: l’abandonament escolar prematur
Tot i els avenços, segons dades de l’IDESCAT, Cambrils encara afronta un repte important: gairebé un 11,2% de la població de 15 anys o més té només estudis primaris o inferiors, i un 26,9% té nivells formatius de primera etapa d’educació secundària; fent un total de 38,1% amb nivells formatius baixos.
També cal destacar un 2% de l’alumnat d’ESO es troba en situació d’abandonament o absentisme crònic. Aquestes dades reflecteixen una realitat que també es dona a escala catalana, on la taxa d’abandonament escolar prematur és del 13,7%, una de les més altes d’Europa.
Les causes principals detectades a Cambrils són el baix rendiment acadèmic, la desmotivació, les baixes expectatives familiars, la manca de referents positius i les oportunitats laborals poc qualificades.
Accions prioritàries i objectius de futur
Per fer-hi front, el municipi ha impulsat diversos projectes com el Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari (SOAC), la mentoria socioeducativa, la Unitat d’Escolarització Compartida (UEC), el Servei d’Orientació Educativa i Professional (SOEP) i activitats de suport i reforç educatiu. També s’han desenvolupat iniciatives innovadores en col·laboració amb el Pla Educatiu d’Entorn, com tallers de música urbana, expressió corporal o programes mediambientals.
El futur demana reforçar l’orientació educativa i laboral i aconseguir que almenys un 30% de l’alumnat amb expedient obert per absentisme certifiqui estudis postobligatoris, una fita que el consistori considera ambiciosa però imprescindible.
Aliances i coordinació per avançar
L’Ajuntament de Cambrils aposta per la creació d’una Taula Municipal d’Orientació dins el Pla d’Orientació d’Àmbit Comunitari, amb l’objectiu d’unificar esforços entre centres educatius, serveis i agents educatius, serveis socials, agents municipals i famílies.
“Cambrils orienta, zero abandonament” és el missatge que resumeix l’esperit d’aquest projecte. Tal com apunten Huguet i Carles, “la presència educa i l’absència exclou; per això és clau acompanyar de prop infants, joves i famílies en el seu camí acadèmic i professional”.
Amb aquests esforços, Cambrils reafirma el seu compromís de ser un municipi que aposta per l’equitat, l’orientació i les segones oportunitats, amb un objectiu clar: per un Cambrils que no abandona.