L'estiu 2025 segueix consolidant Vilanova i la Geltrú com una destinació turística de proximitat i qualitat, amb una oferta apta per a tots els públics i que combina la tradició marinera, la gastronomia i els espais naturals i culturals del municipi com a principals atractius. Tot i la modesta capacitat d'allotjament en els establiments hotelers i càmpings de la ciutat, amb un total de 9.439 places. El volum d'ocupació global de l'estiu se situa en el 89%, lleugerament superior en comparació amb l'estiu del 2024, que van situar l'ocupació al 85%.
Aquests 4 punts d'increment marquen el manteniment de la tendència positiva d'anteriors temporades. Les millors dades les presenten els hotels i càmpings que ofereixen els increments més destacats. (Hotels passen del 73% del 2024 al 82% i els càmpings del 84,4% al 89,9%). En el cas dels aparthotels hi ha una lleugera pujada, del 93% en 224 al 95% en 2025 i en el cas dels habitatges d'us turistc una mínima davallada passant del 89 del 2024 al 88% del present exercici.
Els visitants
Les oficines de turisme i punts d'atenció han registrat un total de 4.304 persones ateses, una xifra lleugerament inferior a la de 2024 (-16%), condicionada en part per la meteorologia inestable de la temporada. Les consultes s'han centrat sobretot en la programació cultural i festiva, el trenet turístic, les activitats familiars i les propostes gastronòmiques, confirmant la diversificació de l'oferta més enllà del sol i platja.
Pel que fa al perfil de visitants, les dades mostren que el turisme familiar continua sent el segment predominant, amb un 35% de les persones ateses, seguit de parelles i grups d'amics. En l'àmbit internacional, es confirma la tendència dels darrers anys: la major part dels visitants provenen de França (32%) i Països Baixos, seguits del Regne Unit, Alemanya i Bèlgica. Pel que fa al mercat estatal, els principals focus emissors han estat Madrid, País Basc i Aragó, mentre que en el turisme interior (procedent de Catalunya) sobresurten les comarques metropolitanes de Barcelona, així com el Penedès i el Garraf.
Famílies, esport i gastronomia
Aquest fet s'alinea amb l'acreditació Hola Família!, atorgada per l'Agència Catalana de Turisme, que reconeix la ciutat com a destinació adaptada a les necessitats de les famílies, amb una oferta que té en compte infants i adolescents. La regidora de Projecció de Ciutat; Promoció Econòmica, Capitalitat i Empresa, Anna Ribera, creu que es el moment de seguir avançant en aquesta línia. “El següent pas és acreditar-nos també com a destinació de Turisme Esportiu i Turisme Enogastronòmic”.
L'objectiu es seguir la tendència cap a un model de turisme equilibrat i diversificat, capaç de generar retorn econòmic i de projectar Vilanova i la Geltrú com una ciutat hospitalària, sostenible i atractiva per a tots els públics. Per Ribera aquest es un camí sense retorn “Tenim l'obligació de seguir mantenint aquest creixement de forma sostinguda i equilibrada, és per això que seguim les recomanacions que des del Ministeri de Turisme i dins la xarxa de Destinacions Turístiques intel·ligents ens fan per condolidar-nos com una destinació turística que respecti tant el benestar dels residents com els dels visitants”.
Les platges
La temporada de platges 2025 a Vilanova i la Geltrú ha estat marcada per la inestabilitat climatològica, amb episodis que han condicionat l'afluència en alguns moments, però que no han impedit consolidar algunes de les iniciatives. La primera d'aquestes és l'ampliació de la platja per a gossos, que ha tingut una bona acollida, així com la implementació de les platges lliures de fum a tot el litoral. Una mesura de conscienciació cívica amb la qual es vol reforçar el compromís municipal amb la sostenibilitat ambiental i la salut pública, reduint al mateix temps un residu amb un fort impacte ambiental.
La prevenció i la seguretat, tot garantint un bany segur per a tothom ha estat també una de les premisses del servei de socorrisme. D'altra banda, l'aixecament de les mesures de restricció vinculades a la sequera han fet possible el funcionament amb normalitat de les dutxes i rentapeus.
Pel que fa als establiments de temporada, els gestors de les guinguetes de les pletges coincideixen a qualificar l'estiu com molt canviant i atípic pel clima, amb la percepció d'una menor presència de turisme estranger i una recuperació més lenta després de la DANA, el passat 12 de juliol. Tot i això, apunten a una afluència global similar a altres anys, si bé amb un consum més contingut que atribueixen a la pèrdua de poder adquisitiu.
El trenet turístic
Com cada estiu el trenet turístic ha acompanyat visitants i locals des del 24 de juny fins al 14 de setembre. Durant els mesos de juny, juliol i agost el trenet ha superat en un 19% el nombre de passatgers del 2024. Un total de 7.917 passatgers han fet ús del servei, mentre que l'estiu passat el nombre de viatgers va ser de 6.629.
Contenció de la despesa
Pel que fa al sector de la restauració, el Gremi de Gastronomia assenyala que l'estiu 2025 ha estat en conjunt positiu, amb una temporada estable i satisfactòria per als establiments de la ciutat. Els mesos de maig i juny van ser especialment bons i van generar bones expectatives, que es van veure condicionades per les pluges d'alguns caps de setmana de juliol i l'onada de calor de l'agost. El clima en els episodis més extrems es presenta com un dels factors que han afectat i condicionat l'afluència en moments puntuals. Els restauradors assenyalen també com un dels indicadors que les reserves es fan cada vegada amb menys antelació, un canvi d'hàbits que obliga a adaptar la gestió dels establiments.
Coincidint amb la percepció expressada pels responsables de les guinguetes, els restauradors locals coincideixen també en assenyalar que la despesa mitjana ha estat més baixa que en temporades anteriors, evidenciant una davallada del poder adquisitiu. Aquesta situació es reflecteix en hàbits de consum més continguts, com el fet de compartir plats en lloc d'optar per menús individuals.
Malgrat aquest context, el balanç general des del Gremi és satisfactori i confirma la solidesa del sector, que ha sabut mantenir una bona activitat en un estiu marcat per la incertesa de la climatologia canviant i un entorn econòmic de contenció i prudència en la despesa. La regidora Anna Ribera ha volgut reconèixer el treball de tots els professionals del sector implicats “Gràcies al treball de totes les empreses, dels treballadors i treballadores vinculades al sector Vilanova és una destinació genuïna. Sense ells tot el que avui expliquem no fora possible. Són una de les parts fonamental i imprescindibles que fan possible que siguem una destinació plena d'autenticitat.”
Desestacionalització i esdeveniments d'impacte
Vilanova i la Geltrú està apostant per un model que tingui present la progressiva desestacionalització del turisme, per la qual cosa està iniciant una línia que inclou l'organització d'esdeveniments esportius i gastronòmics orientats cap a un públic familiar.
Els bons resultats dels darrers esdeveniments celebrats a la ciutat confirmen que Vilanova i la Geltrú la progressiva consolidació d'aquesta via que vol posicionar la ciutat més enllà de la destinació tradicional de sol i platja. Un model que no renuncia a seguir promocionant el litoral i les platges urbanes de gran qualitat, però vol que aquestes no siguin l'únic atractiu per als visitants. Les propostes d'aquests esdeveniments tenen com a finalitat generar activitat econòmica i cultural durant tot l'any i s'orienten a un públic familiar i intergeneracional. En aquest sentit, la regidora de Projecció de Ciutat; Promoció Econòmica, Capitalitat i Empresa, Anna Ribiera, manifesta sentir-se “molt satisfeta com a regidora d'aquesta àrea del treball que s'està fent de manera transversal entre les regidories d'esports, cultura, espai públic i la que m'ocupa per aconseguir la projecció de la ciutat i la desestacionalització de les activitats vinculades al sector de l'activitat turística”.
Les dades avalen aquesta tendència. l'Arena Handbol Tour – Arena 1000, que enguany ha celebrat la segona edició a les platges de Ribes Roges i Adarró ha comptat amb 1.695 participants i ha situat la ciutat com a punt de partida del circuit estatal d'handbol platja, integrant-se a més a més, en el circuit europeu d'aquesta modalitat esportiva. L'enquesta de satisfacció de la Diputació de Barcelona als participants en la competició mostra una valoració global de 8,6 punts sobre 10 i un índex de recomanació (NPS) del 65/100, xifres que superen la mitjana dels esdeveniments esportius a la província de Barcelona.
A més, un 86% dels participants hi van assistir amb acompanyants i el 39% va fer despesa en allotjament i restauració, amb un impacte econòmic que s'estima ha estat proper als 300.000 euros per al municipi.
Un altre dels elements que busca expandir el seu impacte més enllà de la temporada estival es lal promoció del patrimoni intangible de la gastronomia i la cuina locals.
La ciutat treballa en la configuració d'un calendari estable que aplega tradició, innovació i promoció del producte local. El mes de maig es va celebrar la Setmana de la Gastronomia – Tasta-la!, amb el peix i el marisc com a protagonistes en el marc de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia. Una setmana que va cloure amb l'acte central de la Festa del Turisme, la Gastronomia i el Comerç que va omplir La Daurada amb un menú elaborat per xefs locals que combinava receptes tradicionals i creacions innovadores, amb el suport del Gremi d'Hostaleria, Viu Comerç i l'Estació Nàutica. La setmana es va completar amb tallers, maridatges, activitats familiars, el Mercat Noucentista, el programa Cinema al Plat, el cicle de projeccions de cinema vinculades al Barcelona Film Fest com a nova secció del certamen, o la masterclass dedicada a la gamba de Vilanova.
Tardor gastronòmica
En l'àmbit gastronòmic, la ciutat estrena aquest setembre la primera edició de Plats de la Llotja VNG, que connecta directament la Confraria de Pescadors amb 13 restaurants locals per oferir plats elaborats amb peix de llotja. Una iniciativa que reivindica el patrimoni mariner i que compta amb la padrina la periodista gastronomia Trinitat Gilbert. Poc després arribarà el San Miguel GastroFest, que del 10 al 12 d'octubre omplirà el Museu del Ferrocarril de cuina marinera, producte local, tastos i música en directe. Ambdues cites compten amb cofinançament europeu FEMPA i el GALP, el Grup d'Acció Local Pesquer, una iniciatva col·lectiva per al desenvolupament local de l'activitat de les comunitats pesqueres tot contribuint així l'impuls de l'economia blava.
Amb aquests resultats, Vilanova i la Geltrú busca posicionar-se com una destinació en la qual els esdeveniments esportius i gastronòmics siguin una instrument eficaç per allargar la temporada turística, diversificar l'oferta i generar impactes econòmics i socials positius, tot posant en valor el patrimoni immaterial de la ciutat i reforçant-la com a destinació gastronòmica mediterrània i sostenible.