Vilafranca enderroca un edifici problemàtic per construir-hi fins a 36 pisos de lloguer per a joves

L’Ajuntament vol transformar la finca del carrer Gelida, antiga propietat de la Sareb, en una nova promoció d’habitatge públic assequible

03 de juny de 2026 a les 14:52h

L’Ajuntament de Vilafranca del Penedès ha iniciat els treballs d’enderroc de l’edifici situat al carrer Gelida, 8-10, una actuació que obre la porta a la futura construcció d’una promoció d’habitatge de protecció pública de lloguer. El projecte preveu que en aquest solar s’hi puguin aixecar fins a 36 pisos destinats especialment a joves.

La finca, que havia estat propietat de la Sareb, va ser adquirida pel consistori després d’un procés de negociació amb l’objectiu d’incorporar-la a les polítiques municipals d’habitatge assequible. L’immoble es trobava en desús i, durant els darrers anys, havia generat diferents problemes de convivència tant a l’interior de l’edifici com al seu entorn més proper.

Davant d’aquesta situació, l’Ajuntament ja havia impulsat una primera actuació coordinada entre diversos serveis municipals, com seguretat ciutadana, convivència i disciplina urbanística, que va permetre desallotjar l’edifici i tapiar-lo. Ara, un cop completats els tràmits de redacció i aprovació del projecte, així com el procés de licitació, s’han posat en marxa les tasques per enderrocar l’edificació existent i deixar el solar preparat per a una futura promoció pública.

obres Vilafranca

Un solar inscrit a la reserva pública de la Generalitat

El solar del carrer Gelida, 8-10, ja ha estat inscrit per part de l’Ajuntament a la convocatòria de reserva pública de solars de la Generalitat de Catalunya. Aquesta inscripció permetrà que, si s’hi promou un edifici plurifamiliar de protecció pública destinat al lloguer, la promoció pugui optar a la línia d’ajuts de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya per als solars inclosos en aquesta reserva.

La regidora d’Habitatge, Lourdes Sànchez, ha explicat que el consistori manté converses obertes amb promotors socials per estudiar fórmules de col·laboració público-privada que permetin tirar endavant el projecte. La voluntat és que aquesta actuació encaixi amb les directrius del Pla Local d’Habitatge 2022-2027 i contribueixi a ampliar el parc d’habitatge assequible a la ciutat.

Una aposta pel lloguer assequible

La promoció del carrer Gelida forma part dels acords assolits en el marc de la negociació dels pressupostos municipals amb visió plurianual entre el govern municipal i el grup municipal de la CUP, que va impulsar aquesta actuació com una aposta estratègica per donar resposta a les dificultats d’accés a l’habitatge, especialment entre la població jove.

Amb l’enderroc de l’edifici, Vilafranca fa un nou pas per transformar una finca en desús i conflictiva en un futur espai destinat a habitatge públic de lloguer assequible.

Sobre l'autor
marta gutierrez
Marta Gutiérrez
Veure biografia
El més llegit