El dia 21 de març se celebra el Dia Mundial de la Poesia. Enguany la data coincideix amb la celebració dels 10 anys del Corrandescola i tots dos actes estaran vinculats per homenatjar la glossa com a forma poètica. La ‘glosa’, també anomenada ‘cançó improvisada’ o ‘corrandes’, es pot definir com una activitat comunicativa tradicional, de caràcter lúdic i basada en conversar mitjançant l’intercanvi de versos cantats de forma improvisada.
10a edició del Corrandescola
Dimarts 21 de març, a les 10.30h, se celebrarà a l’Auditori Municipal Maria Rosa Juncosa de Vilafranca la 10a edició del Corrandescola a Vilafranca. Aquesta activitat convida els alumnes de cinquè de Primària a treballar la llengua oral, el cant com a solista i la posada en escena a través del glosar a través el cant i de l’intercanvi de versos.
Els objectius del Corrandescola són: millorar les estratègies i habilitats per a la comunicació oral de la glosa; cantar tonades tradicionals de glosa tot improvisant el seu text en forma de versos; memoritzar corrandes tradicionals i de pròpia creació; ser capaç de buscar una idea i expressar-la tot cantant davant d’un públic; i gaudir a través de l’ús de la llengua i del cant.
El dia 21 de març se celebra el Dia Mundial de la Poesia. Enguany la data coincideix amb la celebració dels 10 anys del Corrandescola i tots dos actes estaran vinculats per homenatjar la glossa com a forma poètica. La ‘glosa’, també anomenada ‘cançó improvisada’ o ‘corrandes’, es pot definir com una activitat comunicativa tradicional, de caràcter lúdic i basada en conversar mitjançant l’intercanvi de versos cantats de forma improvisada.
10a edició del Corrandescola
Dimarts 21 de març, a les 10.30h, se celebrarà a l’Auditori Municipal Maria Rosa Juncosa de Vilafranca la 10a edició del Corrandescola a Vilafranca. Aquesta activitat convida els alumnes de cinquè de Primària a treballar la llengua oral, el cant com a solista i la posada en escena a través del glosar a través el cant i de l’intercanvi de versos.
Els objectius del Corrandescola són: millorar les estratègies i habilitats per a la comunicació oral de la glosa; cantar tonades tradicionals de glosa tot improvisant el seu text en forma de versos; memoritzar corrandes tradicionals i de pròpia creació; ser capaç de buscar una idea i expressar-la tot cantant davant d’un públic; i gaudir a través de l’ús de la llengua i del cant.
Per portar-ho a terme, mestres de música i mestres de català de Cicle Superior de les escoles que hi participen assisteixen a sessions de formació. En aquesta formació se’ls ha explica com han de treballar-ho a la classe, així com diferents activitats que després han realitzat a les escoles amb l’objectiu que els alumnes aprenguin a glosar. Aquesta formació va a càrrec de Mònica Calaf, la mestra de música de l’Escola Estalella i coordinadora de l’activitat a Vilafranca, i d’Albert Casals, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona i impulsor de la introducció de la glosa a l’escola. Segons ha investigat Casals, les nombroses experiències pilotades a Primària i a Secundària han demostrat la gran eficàcia de la glosa com a via per a millorar la competència comunicativa de tot tipus d’alumnat.
Des dels seus inicis a Vilafranca, l’any 2013, prop de 3.000 alumnes de cinquè de primària han participat en el Corrandescola i desenes de mestres de Vilafranca han fet formació durant aquets anys. Enguany les escoles que hi participaran són Baltà Elias, Vedruna Vilafranca, Mas i Perera, Cristòfor Mestre, Sant Ramon i Estalella i Graells, amb un total de 339 alumnes.
La dinàmica de l’espectacle del Corrandescola consisteix en que una selecció d’alumnes de les diverses escoles surten l’escenari a demostrar les seves habilitats com a glosadors. Se’ls proposen diverses proves –que els alumnes no coneixeran prèviament– i d’aquesta manera els nens i nenes han de demostrar la seva capacitat d’improvisar versos inventats i construïts sobre una melodia treballada a l’escola.
L’espectacle serà conduït per dos dels corrandistes de més renom al nostre país Carles Belda i Berta Llos.