Dijous, 25 d'abril de 2024
És notícia

La pandèmia dispara les estafes a persones grans a Calafell

Avatar photo

La Covid-19 genera nous fraus, però també s’usa per perpetrar-ne de més “tradicionals”

La Policia local i els serveis socials de Calafell alerten d’un increment de fraus a les persones grans, que s’aprofiten de la situació de pandèmia. S’estan detectant trucades telefòniques que ofereixen la vacuna a canvi d’una quantitat econòmica, en les quals la persona que truca es fa passar per empleada de departament de Salut. I també casos en què la Covid-19 s’usa com a pretext per accedir a domicilis o guanyar-se la confiança de la víctima, i acabar amb una estafa més “tradicional”.

Les persones grans poden ser víctimes fàcils d’aquests situacions per la seva vulnerabilitat, així com per la por que puguin sentir en un moment com el present. La tinent d’alcalde d’Igualtat i Drets Socials, Helena Rubio, explica que “si s’ha intentat estafar residències, centres de dia i fins i tot hospitals, que estan atesos per professionals, imaginem-nos si els estafadors no ho provaran amb persones vulnerables”.

Per tal de prevenir les estafes que usen la pandèmia, les autoritats aconsellen el següent:

–Desconfiar de trucades en què s’ofereix la vacuna o material sanitari en general.

–Recordar que la vacuna és gratuïtat: no s’ha de fer cap pagament ni donar cap dada bancària.

–Trucar al 112 si es rep una trucada d’aquestes característiques o ja s’ha estat víctima de l’estafa.

L’estafa que usa el nom del servei municipal Bon dia

Recordem que a Calafell s’han produït alguns casos d’estafa que usava el nom del servei municipal Bon dia. És un servei que truca cada matí persones grans que viuen soles per comprovar que estiguin bé i preguntar si necessiten res. Els autors del frau entren en contacte amb les potencials víctimes, fent-los creure que truquen de part del Bon dia. Els diuen que els visitarà un “voluntari” i fins i tot que els faran un obsequi. Un cop al domicili, obtenen les seves dades i fan que signin un seguit de documents. En realitat, estan firmant la compra d’un matalàs d’alt preu (de més de 2.000 euros).

En casos com aquest, cal tenir presents consells bàsics de seguretat per prevenir genèricament els fraus que tenen com a víctimes les persones grans. Són aquests:

–No refiar-se mai de persones desconegudes que demanin informació personal, sigui personalment, per telèfon…

–Vigilar a qui s’obre la porta i privar l’entrada a persones desconegudes.

–Demanar la identificació a qui digui venir d’alguna companyia de serveis (aigua, llum, gas, telèfon…).

–Ser molt prudent a l’hora de signar un contracte o qualsevol altre tipus de documentació. Si teniu cap dubte, no continueu.

–Si ofereixen alguna cosa que no us interessa, dir clarament que no.

–Ser especialment curós amb les dades bancàries.

–Trucar el 112 si la persona se sent pressionada o amenaçada. En particular si una persona desconeguda insisteix a accedir al domicili.

–Les persones que disposin d’aparell de teleassistència, poden prémer el botó vermell per explicar la situació. El servei de teleassistència, si és necessari, es posarà en contacte amb els cossos policials.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Salou difon un vídeo per donar a conèixer la cultura tradicional i popular del municipi

Notícia següent

Quatre detinguts que cultivaven 204 plantes de marihuana en un pis ocupat de Girona

Notícies relacionades