La Diputació de Lleida proposa obrir nous accessos a l’AP2 a les comarques del Segrià i Les Garrigues

Imatge de Teleponent

La Diputació de Lleida proposa aprofitar l’alliberament de peatges a l’AP2 per apropar aquesta infraestructura gratuïta d’alta capacitat a més poblacions del Baix Segrià i Les Garrigues per tal d’impulsar la permeabilitat al territori.

La proposta és crear 4 nous accessos en aquesta via aprofitant els encreuaments amb carreteres existents, amb les quals només caldria executar el nus viari de connexió, i l’adaptació d’una de les actuals connexions:

1. Fraga/Seròs (pk.117,6): Enllaç AP-2 i A-242 (Estat) terme de Fraga i C45 a Seròs

2. Soses (pk. 127): Adaptació de l’enllaç AP-2/A- i connexió amb LP-7041, LP-7043 i N-II (Generalitat) al terme de Soses

3. Sudanell (pk.136): Enllaç AP-2 i C-230a (Diputació) al terme de Sudanell

4. Artesa de Lleida (pk.147): Enllaç AP-2 i LV-7021 (Diputació) al terme d’Artesa de Lleida

5.- Castelldans (pk.155): Enllaç AP-2 i LV-7023 (Generalitat) al terme de Castelldans

Segons l’òrgan supramunicipal, l’autopista AP-2 a Lleida té carreteres que la creuen i que poden incrementar fàcilment el nombre d’enllaços fent-la més permeable als 49 municipis que formen part de la seva àrea d’influència. “L’autopista ha de ser una via de mobilitat interna del territori per on passa”, asseguren des de la Diputació.

I és que, segons els estudis comparatius d’accessibilitat del territori a vies d’alta capacitat a Catalunya, l’autovia A-2 té 24 enllaços en 64 quilòmetres en el tram comprès entre Tàrrega i Seròs, amb una ràtio de menys de 3 quilòmetres per enllaç; l’autopista AP-7 entre Barcelona i Girona té una sortida cada 5 quilòmetres de mitjana, a Girona cada 7 quilòmetres, segons un estudi de Cambra de Comerç i la Diputació de Girona; l’autopista de peatge AP-2 té 5 enllaços en 59 quilòmetres de recorregut dins la demarcació de Lleida, situats a les Garrigues i Baix Segrià. La ràtio és de gairebé 12 quilòmetres per enllaç.

Amb aquesta proposta, la Diputació pretén impulsar el desenvolupament econòmic i turístic de la zona. Amb aquests nous enllaços, segons l’ens supramunicipal, s’aconseguiria contribuir al reequilibri territorial, frenar el despoblament del medi rural i apropar el màxim possible a la ciutadania de l’entorn rural l’accessibilitat a infraestructures viàries de qualitat gratuïtes i reduir emissions en facilitar trajectes més curts i directes.

A més, s’equipararia el nombre d’enllaços de l’AP-2 a altres vies d’alta capacitat de Catalunya, es potenciaria i relligaria tot el sistema territorial viari a l’entorn de la ciutat de Lleida i s’aprofitaria l’alliberament de l’autopista AP-2 i els nous enllaços proposats per impulsar el sistema viari estructurant primari i secundari del Pla Territorial Parcial de Ponent.

D’altra banda, es reforçaria la corona viària sud respecte la ciutat de Lleida, que seria d’àmbit intercomarcal entre Soses i Balaguer, als trams que discorren per les comarques del Baix Segrià i Les Garrigues, formada per la C-45, la C-12, l’Eix Transversal des de la C-12 a Llardecans a la C-233 a Castelldans (pendent d’executar) i per la C-233 fins a Les Borges Blanques i Mollerussa.