El Black Friday, que tindrà el seu punt àlgid el 28 de novembre dia de l’encesa de llums a Lleida, torna en un moment clau per al comerç tradicional. Tot i que l’Eix Comercial continua sent l’espai amb més afluència de la ciutat, aquesta època de descomptes evidencia la fragilitat d’un sector que competeix amb grans plataformes digitals i cadenes internacionals amb molt més marge de maniobra.
L’estudi municipal del 2024 xifrava en 150 els locals buits a l’entorn central de Lleida. Però segons la presidenta de la Federació d’Associacions de l’Eix Comercial, Montse Eritja, aquesta dada no reflecteix la realitat concreta del que és estrictament l’Eix Comercial. “La Paeria compta carrers que no formen part de l’Eix, com Príncep de Viana, Comerç o Rambla Ferran. Si ens limitem a l’Eix, parlem d’una situació molt diferent”, afirma. “Al carrer Major potser hi ha dues o tres botigues tancades; al Carme, algunes més; a Sant Antoni, quatre o cinc. I en altres zones s’han obert nous establiments”.
La presidenta subratlla que molts tancaments responen a dinàmiques naturals del sector: jubilacions, ampliacions de locals o canvis de model. “Ara hi ha més serveis i més hostaleria que fa uns anys. I si algú vol provar un negoci, el més lògic és obrir-lo aquí, on passen fins a 25.000 persones en un dia fort”.
Eritja també assenyala que el problema dels locals buits “és global a la ciutat” i no exclusiu de l’Eix. “No es pot omplir de locals comercials tots els baixos d’edificis si no hi ha prou població resident. És un tema urbanístic, no només comercial”.
El Black Friday: un model que no beneficia el comerç local
Eritja és clara quan parla del Black Friday: “Al comerç local no li interessa. Treballem amb marges molt ajustats i aplicar grans descomptes just abans de la temporada forta no ens compensa”. També adverteix als consumidors: “S’ha de vigilar molt amb aquests cartells de descomptes altíssims. Sovint el preu s’infla abans”.
Tot i les campanyes de PIMEC Comerç —com “Escolta el batec del teu comerç”— la presidenta reconeix que el factor econòmic pesa més que mai: “La butxaca pesa més que el cor. Per estalviar dos euros, molta gent acaba comprant per internet”, lamenta. Fet que com hem vist parlant amb alguns usuaris, malauradament, és molt habitual. Una veïna de Cappont ens ho deia: “M’agrada comprar al centre, però hi ha productes que a les botigues de Lleida no trobo o em surten molt més cars. A internet ho tens tot i amb més opcions.” A banda, els usuaris justifiquen que, sovint, el ritme de vida impedeix poder sortir “de compres” i, per tant, és més fàcil fer-ho des de casa: “Entre horaris de feina i preus, moltes vegades acabo comprant per internet perquè em va més ràpid. Però em sap greu, perquè sé que això afecta el comerç d’aquí.”
Una zona viva i amb afluència de públic
Malgrat les dificultats, Eritja defensa que l’Eix continua sent un referent comercial: “Estem com sempre: és on passa més gent, on la gent ve a comprar i on tenim establiments importants. El comerç flueix igual que a altres centres comercials d’Espanya”. Segons explica, les baixades de vendes no són exclusives de Lleida: “Quan hi ha una aturada, és global. Passa a Barcelona, a la Roca, a tot arreu”.
La principal demanda del sector per mantenir la vitalitat és clara: “Necessitem que s’hi pugui arribar bé, que hi hagi seguretat i que els carrers estiguin ben il·luminats. De la resta ja ens n’ocupem nosaltres”.
Consum responsable i controls reforçats
La Paeria ha publicat aquests dies la campanya “Aquest Black Friday, comprem amb consciència”, amb consells per evitar compres impulsives i prioritzar establiments de confiança. Recorda la importància de planificar, comparar preus, revisar garanties i desconfiar de descomptes “massa bons per ser veritat”.
Mentrestant, la Generalitat ha intensificat la vigilància de 10.000 productes durant la campanya del Black Friday, amb l’objectiu de detectar possibles fraus en els descomptes i publicitat enganyosa. L’any passat es van obrir 45 expedients sancionadors, i enguany les sancions seran més dures en casos de reincidència.
