Mahle tancarà la planta de Vilanova i la Geltrú el gener del 2022

Presentarà un ERO pels seus 345 treballadors

Detall del cartell de Mahle a la fàbrica de Vilanova i la Geltrú. ACN

El fabricant de pistons Mahle tancarà la planta de Vilanova i la Geltrú el 28 de gener del 2022, segons ha anunciat l’empresa en un comunicat. Aquesta decisió deixa sense feina 345 treballadors de la planta que fa 40 anys que està operativa al Garraf. L’empresa argumenta la decisió per la transició cap al vehicle elèctric que ha comportat una “caiguda continuada de la demanda i la competència cada cop més accentuada en els preus”, cosa que ha deixat la planta funcionant “molt per sota” de la capacitat normal. A més, la situació es veu agreujada per la sobreproducció de pistons i segments a tota Europa. Sindicats com CCOO han rebutjat que veuen “del tot desproporcionat” i han reclamat la implicació de les administracions per revertir-lo.

La companyia assegura que en el transcurs dels últims anys, ha destinat “inversions i esforços significatius per a mantenir la producció a la planta catalana”, però “les pèrdues acumulades i l’actual caiguda en la demanda, unida a les perspectives econòmiques negatives, fan que la producció ja no sigui viable per al futur” en el qual la indústria camina cap a una mobilitat neutra en carboni.

El comitè d’empresa, que ha rebut amb sorpresa la notícia, organitzarà tres assemblees per informar la plantilla de les explicacions que ha donat l’empresa.

Les negociacions de les condicions del tancament i dels acomiadaments començaran el 24 de novembre, quan s’iniciarà el període de consultes de l’ERO, que durarà com a mínim un mes. Per tant, el termini per a negociar una sortida alternativa seria de poc més de dos mesos, cosa que dificulta l’opció de reindustrialitzar, assenyalen fonts sindicals.

Aquesta decisió no afecta les sis plantes restants de Mahle a l’Estat –de les quals 3 són a Catalunya–, que compten amb més de 2.300 empleats.

En paral·lel, la multinacional alemanya està negociant un ERTO per a més de 800 treballadors a la fàbrica de Montblanc.

“Molt mala notícia” per Vilanova

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, que ha qualificat la decisió de “molt mala notícia per la ciutat i pel conjunt del territori”, es reunirà aquest dimecres amb director general de la factoria vilanovina, Nuno Arroja, per conèixer de primera mà els motius darrere el tancament.

“Precisament teníem prevista una reunió la setmana que ve, ens costa d’entendre aquest gir dràstic sense avís previ”, ha manifestat l’alcaldessa de la ciutat, Olga Arnau, en un comunicat. La batlle ha lamentat l’afectació que tindrà l’ERO per “centenars de famílies” en un moment en què s’estan posant “tots els esforços” a sortir de la crisi de la covid-19. Així mateix, afegeix, també té un impacte negatiu per al conjunt del Penedès i del país. “Tot apunta que estem davant d’un nou cas de deslocalització industrial i d’evident falta de voluntat, per part de l’empresa, d’invertir en la seva reorientació per fer viable un model industrial amb valor afegit al territori”, ha assegurat.

Crítiques dels sindicats

Sindicats com CCOO han rebutjat immediatament la decisió i han reclamat al proveïdor que busqui alternatives que permetin garantir la viabilitat de l’empresa i de l’ocupació. Així mateix, el sindicat que dirigeix Javier Pacheco també reclama a les administracions catalana i estatal la seva “implicació directa” en aquest procés “pel gran impacte que suposa una decisió d’aquesta envergadura per al teixit industrial de la comarca del Garraf”.

En aquest sentit, CCOO ha reivindicat “la necessitat que es faci una transició justa i equilibrada al sector de l’automoció”, davant el procés de transformació en què està immers. “No es pot fer destruint ocupació amb mesures traumàtiques, sinó que cal acompanyar amb les inversions necessàries”, han demanat.