El ral·li internacional de cotxes d’època Barcelona-Sitges recupera el format presencial després de dos anys de pandèmia. Aquest diumenge, desenes de vehicles i motocicletes centenàries han sortit de la plaça Sant Jaume per completar els 46 quilòmetres que separen la capital catalana de la capital del Garraf, tornant al recorregut habitual de les edicions anteriors. De la mateixa manera que en els ral·lis d’altres anys, els participants també s’han vestit amb roba i complements de principis del segle XX. “Els cotxes han de lluir, i nosaltres també”, han comentat alguns dels presents, els quals també han reconegut que portaven esperant tot l’any perquè arribés aquest dia. “És el nostre vici”, afirmen.
Al voltant de dos quarts d’onze del matí, l’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell; la presidenta de Foment de Sitges, Maria Marin, i el regidor de Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, Francesc Xavier Marcé, han donat el tret de sortida d’un ral·li que enguany celebra la seva edició número 64. És la primera vegada des de l’esclat de la pandèmia que es recupera el format habitual de l’esdeveniment, ja que l’any 2020 es va cancel·lar i l’any 2021 va passar es va celebrar en format virtual.
La caravana de vehicles –amb cotxes produïts fabricats abans del 1928 i motocicletes produïdes fins al 1938- ha seguit l’itinerari habitual de les edicions anteriors, enfilant el carrer Ferran direcció a la rambla de Catalunya per arribar a Plaça Catalunya i posteriorment passar per la ronda Universitat, la ronda de Sant Antoni, el carrer Sepúlveda, l’avinguda Paral·lel i la Plaça Espanya.
D’allà, els vehicles han anat a buscar la rambla de Badal per anar direcció l’Hospitalet de Llobregat i, posteriorment, dirigir-se a Cornellà de Llobregat per agafar l’enllaç amb la C-245 en direcció al Port de Sitges-Aiguadolç, passant per Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels.
Amb arribada prevista a dos quarts d’una del migdia i després d’una aturada d’una hora, la caravana ha reprès la marxa pels carrers de Sitges fins a arribar a la plaça de La Fragata, al Passeig de la Ribera, on els cotxes queden exposats fins a dos quarts de sis de la tarda.
Per la presidenta de Foment de Sitges, Maria Marín, recuperar aquest acte fa estar “molt contents” als habitatges de Sitges i espera que “tothom surti al carrer a gaudir de l’espectacle”. Per la seva bada, el regidor de turisme del municipi, Luis Miguel García, subratlla que el ral·li és “un dels més coneguts del món” i un esdeveniment “arrelat a la tradició de la vila”. “Consolidat en el nostre calendari, atrau no només a sitgetanes i sitgetans, sinó també als amants de l’automobilisme i milers de visitants del país i d’arreu que cada any ens visiten per veure autèntiques joies i peces de museu”, afegeix.
Actes del cap de setmana
Més enllà de l’habitual recorregut, el centre comercial de l’Illa Diagonal de Barcelona ha comptat amb una exposició de cotxes d’època emmarcada dins l’agenda del ral·li. Entre el 7 i el 19 de març, l’espai ha mostrat una unitat d’un Ford Model T de 1926, un Panhard-Levassor X19 de 1913 i dos Rolls-Royce Phantom I, un de l’any 1926 i un altre del 1927.
També prop del centre comercial, a l’avinguda Diagonal, el jurat del ral·li ha avaluat l’estat de conservació i la qualitat dels treballs de restauració dels vehicles que han completat el recorregut i que estaran exposats en finalitzar-lo.
En paral·lel, a Sitges ha tingut lloc la tradicional trobada de vehicles clàssics, en aquesta ocasió a càrrec del centre Julià 911, especialista en Porsche. Enguany, l’empresa convocarà prop de 20 unitats de l’esportiu de marca alemanya, algunes d’elles amb més de mig segle d’antiguitat.