Les universitats de Girona (UdG) i Vic (UVic) posaran en marxa un nou institut de recerca dedicat a donar suport als docents. Així ho ha confirmat aquest dijous al migdia la consellera d'Universitat i Recerca, Núria Montserrat, en l'acte d'inici del curs acadèmic de la UdG. Montserrat ha assegurat que la tramitació del projecte està “a tocar” i que es preveu completar abans de finalitzar l'any.
Aquest institut serà el resultat de la col·laboració entre les dues universitats, que van presentar la proposta al Departament d'Universitats i Recerca, i treballaran conjuntament amb el Departament d'Educació. La consellera ha avançat que el nou centre de recerca, especialitzat en educació i canvi social, oferirà recursos i eines per ajudar els docents d'educació obligatòria. Montserrat ha destacat que aquest projecte és un exemple de la capacitat de la xarxa universitària catalana per connectar-se amb la realitat social i estar compromesa amb la innovació i la transferència del coneixement.
El projecte es durà a terme gràcies al pla territorial d'inversions, amb un pressupost de 300 milions d'euros, i forma part de la voluntat del govern de convertir la universitat en un “ascensor social”, oferint igualtat d'oportunitats a tots els estudiants independentment del seu origen social.

Quim Salvi, rector de la UdG, pronuncia el seu últim discurs com a rector
D'altra banda, el rector de la UdG, Quim Salvi, va pronunciar el seu últim discurs com a màxim responsable de la universitat, ja que al novembre se celebraran eleccions per escollir el nou rector. Salvi, que no podrà optar a la reelecció, va iniciar el seu discurs recordant que l'acte d'aquest dijous marcava el final del seu mandat. En el seu últim discurs, va defensar que la UdG ha de ser un “espai de protesta i reivindicació” davant les injustícies i la vulneració dels drets fonamentals. Aquesta afirmació va ser una referència a les protestes que han tingut lloc recentment en suport al poble palestí.
Salvi va afegir que “no volem una comunitat apàtica”, sinó una comunitat activa, crítica i compromesa amb el bé comú. Va destacar la importància de predicar amb l'exemple i va defensar el model educatiu UdG XXI, que “sacseja” el sistema tradicional d'ensenyament de la universitat. El rector va insistir que la universitat ha de formar els estudiants en valors, a més de transmetre'ls coneixements tècnics.
Finalment, va destacar la tasca acomplerta en la internacionalització de la universitat i el reforç del vincle amb el territori. Salvi va concloure el seu discurs afirmant que “la universitat és una obra col·lectiva on la gent se'n va, però les intel·ligències es queden”.