Un nou episodi relacionat amb l'ús del català ha generat controvèrsia aquesta setmana a l'Escala, on un restaurant anomenat "L'Esquina" ha estat acusat de discriminar la llengua catalana. El passat dilluns, Joan Sabaté, un oient de RAC1, va exposar a l'emissora que va topar amb l'establiment, que només presentava la seva retolació exterior en castellà, sense cap menció al català, malgrat que la normativa lingüística de Catalunya exigeix que els establiments públics respectin els drets dels catalanoparlants.
Sabaté, indignat per la situació, va presentar una denúncia davant l'Ajuntament de l'Escala perquè el restaurant compleixi la legislació vigent i incorpori el català tant en la seva senyalització com a la seva carta. A més, va deixar una ressenya negativa a Google per expressar la seva queixa. "Com pot ser que un local tan recentment inaugurat no respecti la nostra llengua? Hem de defensar el català", va afirmar en el seu comentari, que ha generat una gran repercussió a les xarxes.
La resposta del propietari del restaurant, en un to irònic i despectiu, no es va fer esperar. En francès, va respondre a Sabaté: "Som a Espanya. Potser prefereixes que la informació i la retolació estiguin en francès?". Aquesta resposta ha disparat la polèmica, ja que molts usuaris han criticat l'actitud del local, tot considerant-la una manca de respecte a la llengua i la cultura catalana.
Les reaccions a les ressenyes han estat diverses. Mentre que alguns usuaris, majoritàriament francesos, han destacat l'establiment per la seva ubicació davant del mar i la seva amabilitat, altres han expressat la seva indignació per l'incompliment de la normativa lingüística i el tractament rebut per part del restaurant. Algunes de les ressenyes més destacades inclouen comentaris com: "Sorpresa a l'Escala. Veig un bar anomenat L'Esquina, i tota la seva retolació és en espanyol. Poc respecte al poble i als seus habitants" o "Si no t'agrada Catalunya, potser millor agafar i marxar".
Fins al moment, les autoritats municipals de l'Escala no s'han pronunciat públicament sobre la denúncia presentada per Sabaté. No obstant això, la situació sembla haver motivat alguns canvis. En la seva última publicació a les xarxes socials, el restaurant "L'Esquina" ha inclòs la carta també en català, tot i que encara no ha fet del català l'idioma principal de la seva retolació. La incorporació del català a la carta pot indicar una certa reacció a la polèmica, però els usuaris han continuat criticant que la llengua catalana no sigui encara una prioritat per a l'establiment.
