Una nova denúncia per discriminació lingüística ha tingut lloc al Baix Llobregat després que un veí de Cornellà, Ramon Rovira Gigante, hagi interposat una querella penal contra un repartidor. Segons els fets denunciats, el treballador de l’empresa de missatgeria s’hauria negat a lliurar-li un ordinador ja pagat pel simple fet que el client s’hi va adreçar en català.
Els fets van tenir lloc el 30 de maig, però no ha estat fins aquest dijous, 31 de juliol, que l’organització de drets lingüístics Acció Cassandra, orgnaització de la que Rovira és respresentant, ha formalitzat la denúncia davant els Jutjats de Guàrdia de Cornellà. La querella s’acull a l’article 510.2.a del Codi Penal, que contempla com a delicte d’odi el fet de negar un servei per motius de llengua o origen nacional.
Discriminació explícita per parlar en català
Segons la denúncia, quan el repartidor va arribar al domicili del client, li va demanar el document d’identitat i, en sentir la resposta en català, hauria exigit que li fos dit “en espanyol”. Tot i que Rovira va intentar facilitar la dada fins i tot amb gestos amb les mans, el treballador es va negar a entregar el paquet i va registrar l’intent fallit d’entrega al sistema al·legant manca de documentació, una afirmació que el denunciant nega rotundament.
Finalment, el client es va veure obligat a desplaçar-se ell mateix a l’oficina de Correus per poder recollir el dispositiu. Des d’Acció Cassandra denuncien que aquest tipus d’incidents “no són fets aïllats, sinó mostres d’una discriminació persistent i estructural contra la comunitat catalanoparlant”.
Possible responsabilitat penal de l’empresa
L’entitat ha demanat a la justícia que s’investigui no només el treballador implicat, sinó també si aquestes actituds podrien respondre a instruccions internes o a una manca de protocols preventius dins l’empresa. En aquest sentit, recorden que segons els articles 31 bis i següents del Codi Penal, una empresa també pot ser responsable penal si no disposa de mesures per evitar aquestes situacions.
Un cas que s’afegeix a una llarga llista
El cas de Cornellà no és l’únic que ha motivat accions legals impulsades per Acció Cassandra. L’organització ha denunciat anteriorment episodis similars, com la negativa d’un metge a atendre en català o la polèmica generada per l’obra “Esas Latinas”, que, segons l’entitat, banalitzava i menystenia la llengua catalana.
També destaquen casos com el d’una fleca de l’Estartit on una clienta va ser increpada per demanar el pa en català, o la denúncia contra una altra empresa de missatgeria per fets similars als mencionats.
Compromís per la defensa lingüística
Des d’Acció Cassandra han volgut remarcar que “la llengua és una expressió fonamental de la identitat nacional i personal, i cap ciutadà hauria de veure’s humiliat, exclòs o desatès per utilitzar-la”. L’organització manté que seguirà desplegant accions legals i socials per garantir els drets lingüístics de la comunitat catalanoparlant.
L'empresa, per la seva banda, no ha emès cap comunicat oficial sobre el cas, tot i les demandes d’informació. La investigació judicial haurà de determinar si els fets constitueixen una infracció penal i si hi ha responsabilitats institucionals més enllà de la conducta individual del repartidor.