Divendres, 19 d'abril de 2024
És notícia

Entra en funcionament el nou centre de dia El Kaliu de Lloret de Mar

Avatar photo

Es tracta d’un servei d’atenció per a persones sense llar o que viuen en infrahabitatge o en habitatge insegur

L’alcalde de Lloret, Jaume Dulsat, ha visitat avui el nou equipament El Kaliu, amb la regidora de Benestar i Família, Arantxa Jiménez, i acompanyat de diferents regidors i regidores de l’Ajuntament. Es tracta d’un centre de dia que ofereix el servei d’atenció per a persones sense llar, que viuen en infrahabitatges o en habitatge insegurs. 

El nou equipament del centre de dia El Kaliu es troba ubicat al carrer d’Hipòlit Lazaro,  10-12, al costat del Centre de Distribució d’Aliments (CDA), que també va estrenar espai el gener del 2022 i té 112 metres quadrats. 

L’any 2013 l’Ajuntament de Lloret va fer una diagnosi de la situació de sensellarisme a Lloret, arran de la detecció de diferents situacions de sensellarisme, de falta d’habitatge i d’altres situacions de precarietat. Fruit del resultat d’aquest estudi, el 2015, s’obre el centre de dia El Kaliu, un espai provisional ubicat al carrer de la Verge de Loreto de Lloret per donar una primera atenció a aquesta problemàtica. En paraules de la regidora de Benestar i Família: “El 2015 aquest pis s’obre com una prova pilot i després de set anys podem confirmar que és un projecte necessari per a Lloret. Ara, amb aquestes instal·lacions noves i l’experiència que hem dut a terme al llarg d’aquests anys, volem donar resposta a noves realitats que formen part del nostre municipi i hem replantejat el projecte i establert nous protocols”. L’any 2021 es varen atendre 51 persones a El Kaliu. 

Els beneficiaris del centre de dia El Kaliu són persones que es troben sense llar o amb un habitatge inadequat i/o insegur, i que resideixen al nostre municipi de forma habitual. Majoritàriament parlem d’homes sols, tot i que s’ha detectat una problemàtica invisibilitzada que afecta dones. 

El servei de centre de dia obrirà inicialment tres dies a la setmana, en horari d’atenció al públic de 9 a 13 h, i estarà integrat per dos professionals. S’establiran unes normes bàsiques de convivència i comportament dins de l’espai que permetin el bon funcionament del servei, i a partir d’aquí serà la mateixa persona qui marcarà el seu procés. 

Per tal de garantir una atenció integral a les persones ateses, el projecte treballa en xarxa i amb diferents recursos del municipi.  

Des del Centre de dia “ El Kaliu “ es treballa per la cura i la promoció de diferents aspectes personals socials, relacionals, laborals:

  • Higiene personal/roba amb l’objectiu de recuperar hàbits de cura personal. S’ofereix un espai de dutxes per a la higiene personal i una rentadora– assecadora per a la roba. Disposa de rober per substituir i renovar la roba d’aquestes persones.  
  • Alimentació. S’ofereix esmorzar i accés a altres productes d’alimentació amb la  derivació al Centre de Distribució d’Aliments. També hi ha la possibilitat de poder  cuinar. 
  • Salut. S’ofereix la possibilitat de contactar amb un professional de la salut per a seguiments mèdics, inicis de tractaments i control de medicació.
  • Relacional. S’ofereix un espai d’escolta i conversa. Es promou la possibilitat de fer alguna activitat conjunta, algun taller i el treball per a recuperar vincles afectius amb familiars, amics o agents de la comunitat. Per exemple a través de l’Hort social de Can sabata. 
  • Social. S’ofereix un espai de contacte amb l’entorn mitjançant diaris, internet a través d’acords amb la Biblioteca Municipal per a la cessió de llibres, revistes, diaris, pel·lícules, DVD, música. 
  • Ocupacional. S’ofereix un espai d’ocupació del temps lliure per mitjà d’activitats que sorgeixin de punts d’interès dels mateixos participants. També per treballar i promoure l’ocupació laboral 
  • Tramitació burocràtica. Suport en les gestions que siguin necessàries per oferir accés a fonts estables d’ingressos com una prestació econòmica, regularitzar la situació…
  • Servei de consigna i guarda de documentació

L’alcalde de Lloret, Jaume Dulsat, ha remarcat la importància d’aquest abordatge  transversal donat que es tracta d’una problemàtica multidimensional. El fet de no tenir habitatge s’associa en molts de casos a situacions com la malaltia mental, addiccions, històries de vida trencades, processos migratoris i un fet molt característic com és el procés d’aïllament i rebuig social”. I, per tant, destaca que: És imprescindible aquest treball conjunt, que permeti reforçar i recuperar les xarxes familiars, socials i comunitàries. Un treball en xarxa, integrat, transversal i proper al territori entre tots els agents públics, privats  i del tercer sector”

L’exclusió residencial, en els últims anys, agreujada arran de la pandèmia, ha esdevingut una problemàtica cada vegada més estesa a Catalunya i això ha portat a les administracions a reforçar els seus recursos per abordar l’atenció a les persones sense llar. El mes de març del 2020 es comptabilitzaven 3.690 persones sense llar ateses per les àrees bàsiques de serveis socials a Catalunya, mentre que a l’octubre del mateix any aquesta dada es va enfilar a 4.458 segons el Pla estratègic de serveis socials 2020-2024.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Els equips femenins de pàdel del Golf Costa Daurada es juguen l’ascens

Notícia següent

Roben estris de les barques de pescadors a l’Ametlla de Mar

Notícies relacionades