Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

Girona prohibeix la circulació de patinets per la vorera

El ple ha aprovat inicialment la modificació de l'Ordenança de Circulació

Girona fa un primer pas per regular la circulació de patinets, patinets elèctrics i els anomenats vehicles de mobilitat personal (VMP). El ple ha aprovat inicialment la modificació de l’Ordenança de Circulació que prohibeix anar amb patinet per la vorera, diu que l’ús ha de ser individual i que és obligatori dur casc. JxCat, ERC i Cs hi han votat a favor. El PSC s’ha abstingut, perquè creu que abans caldria redactar el nou Pla de Mobilitat, i Guanyem s’hi ha oposat frontalment. Entre d’altres, creuen que les prohibicions són “un pas enrere” i faran que molta gent “no pugui sortir” amb patinet.

La modificació de l’Ordenança Municipal de Circulació que s’ha portat avui a ple fixa per on i com poden circular els patinets i la resta de vehicles de mobilitat personal. Ara, el document se sotmetrà a informació pública durant 30 dies i, un cop superi l’aprovació definitiva, ja entrarà en vigor.

La normativa estableix que els VMP -dins els quals també s’hi inclouen els ‘segways’- només podran circular pels carrils bici, per carrers on la vorera i la calçada estan al mateix nivell (com el carrer Nou o la Rambla) o per aquelles calçades de carrers on el vianant té preferència i el límit de velocitat no supera, en cap cas, els 30 quilòmetres per hora (com el Barri Vell o carrers del Mercadal).

Segons els canvis en l’ordenança, els patinets i VMP no podran superar els 20 quilòmetres per hora, seran d’ús individual i caldrà portar casc per conduir-los. D’altra banda, pel que fa a les bicicletes, es manté la prohibició que circulin per la vorera. Sí que se’ls permet anar, però, pels parcs i per totes aquelles vies autoritzades als patinets i VMP.

La nova normativa també modifica la velocitat màxima a les vies ciclistes, que es redueix dels 30 als 20 quilòmetres per hora (per motius de seguretat). Tant les bicicletes com els patinets elèctrics hauran de respectar aquesta limitació.

Els més petits, per la vorera

D’altra banda, els monopatins i patinets propulsats amb el peu podran circular només pel carril bici i les plataformes úniques (carrer amb calçada i vorera al mateix nivell). En canvi, els més petits podran circular amb les seves bicicletes, patins o joguines per les voreres, parcs, vies ciclistes i plataformes úniques, sempre que no superin els 6 quilòmetres per hora.

Una altra de les novetats del text és que les bicicletes podran portar remolcs o altres elements degudament homologats, sempre que la persona sigui major de 16 anys. Als remolcs s’hi podran transportar animals, mercaderies o persones (que hauran de portar cinturó de seguretat i casc en cas que siguin menors de 16 anys).

Per àmplia majoria

La normativa sobre els patinets s’ha aprovat amb els quinze vots a favor que sumen JxCat, ERC i Cs. El portaveu del partit taronja, Daniel Pamplona, ha dit que era “imprescindible” modificar l’ordenança per ajustar-la als nous dispositius de mobilitat. I la regidora d’ERC Anabel Moya ja ha avançat que, ara, insistiran perquè es redacti el nou Pla de Mobilitat i es faci “una gran campanya de sensibilització” i un pla de seguretat viària que identifiqui “els punts negres” que hi ha a la ciutat.

Els socialistes, precisament, han preferit abstenir-se perquè, al seu entendre, abans d’aprovar la normativa, calia tenir el nou Pla de Mobilitat damunt la taula. “Primer cal definir els objectius i després regular”, ha dit el regidor Joan Antoni Balbín.

Guanyem Girona han estat els més crítics amb la nova ordenança. La regidora Laia Pèlach ha criticat que, apart de regular, també cal “adaptar la via pública” i ha dit que, amb la normativa, allò que fa JxCat és “crear un nou problema”, perquè prohibeix que els patinets i els segways puguin moure’s per molts llocs de la ciutat. “Es pensen que desapareixeran? Avui fem un pas enrere en mobilitat sostenible”, ha dit.

La regidora de Mobilitat, Marta Sureda, ha volgut destacar que allò que ha guiat la normativa és, precisament, “la seguretat viària”. I ha dit que la modificació de l’ordenança és, precisament, un “acte de responsabilitat”. “Si ara arran d’això es fa evident que no hi ha prou carrils per a aquest tipus de vehicles, haurem de treballar perquè n’hi hagi més”, ha destacat.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Els comerciants de Girona Centre Eix Comercial canvien la botiga al carrer per una campanya promocional

Notícia següent

La Paeria de Lleida habilita zones WiFi en tots els centres cívics

Notícies relacionades