La Policia Municipal de Girona ha imposat 1.206 multes a conductors de patinets elèctrics des de principi d'any, una xifra que confirma l’augment constant d’aquest tipus d’infraccions a la ciutat. Les sancions —que ja freguen el total del 2024, quan se’n van posar 1.315— s’han multiplicat per dos des del 2021, any en què se’n van registrar 692.
Segons dades municipals, les infraccions més habituals són circular per la vorera o per vies no autoritzades (439 sancions, un 36,4% del total), portar una altra persona sobre el patinet (328), saltar-se un semàfor en vermell (112), utilitzar auriculars o cascos amb música (66) o fer servir el telèfon mòbil mentre es condueix (47).
Els barris amb més incidències són els de l’Eixample nord, amb 266 multes (22,6% del total), Santa Eugènia (237 multes), Eixample sud (121) i Can Gibert del Pla (100). Des de la Policia Municipal assenyalen que aquests districtes són zones amb alta densitat de trànsit i mobilitat diària, fet que multiplica el risc de comportaments incívics.
Per posar-hi fre, la policia ha intensificat els controls i campanyes específiques. L’última, el passat mes de setembre, va suposar 104 controls en diferents punts de la ciutat, amb 667 patinets inspeccionats i 132 denúncies interposades.
Des de l’Ajuntament recorden que l’ús dels patinets elèctrics està regulat per l’ordenança municipal des de finals del 2020, i que la seva proliferació ha obligat a reforçar la vigilància. L’objectiu, remarquen, és garantir la seguretat viària i la convivència entre vianants, ciclistes i usuaris d’aquests vehicles.
Les xifres mostren un creixement sostingut de les sancions: 391 el 2022, 1.080 el 2023 i més de 1.200 ja aquest 2025, una tendència que podria batre un nou rècord abans d’acabar l’any. Segons fonts policials, aquesta evolució respon tant a l’increment d’ús dels patinets com al control més gran i sensibilització per part de la policia local.
“No es tracta de criminalitzar l’ús del patinet, sinó de fer complir la normativa per evitar accidents i garantir la seguretat de tothom”, han afirmat fonts municipals.
Amb el creixement exponencial d’aquests vehicles, Girona s’ha convertit en un reflex de la nova mobilitat urbana: més sostenible, però també amb nous reptes en convivència i seguretat que les autoritats locals volen abordar amb més pedagogia i control.