El consistori, però, només hi pot fer actuacions de disciplina urbanística i la Guàrdia Urbana aixecar actes per tinença de drogues a l’exterior. Això, segons Masquef, provoca una sensació “d’impotència” perquè les infraccions no són prou greus per poder tancar els locals.
Per això, fa mesos van demanar a la Generalitat que els delegués les competències d’inspecció i sanció d’establiments, espectacles públics i activitats recreatives, que estan en mans del Departament d’Interior. A la pràctica, això permetrà que es puguin fer controls a l’interior dels locals i sancionar-los si, per exemple, s’hi consumeixen drogues, tabac, hi ha més aforament del previst o es ven alcohol a menors d’edat.
“Fins ara només podíem fer-hi comprovacions per veure si tenien el cartell adequat, si eren accessibles o tenien els banys que pertocaven però res més”, remarca l’alcalde. “Això ens donarà instruments per poder clausurar aquests locals que generen problemes de civisme i convivència a diferents punts de la ciutat”, insisteix.
Figueres espera que l’autorització, que ja tenen altres poblacions catalanes que ho han sol·licitat, arribi aviat i permeti posar fi a aquesta problemàtica.
Dos dispositius en dues setmanes
Fa dues setmanes, un dispositiu de la Guàrdia Urbana i tècnics municipals en dos d’aquests bars del carrer Sant Pau i Sant Antoni van acabar amb tres denúncies per tinença de drogues i diverses infraccions en relació als permisos concedits. El 30 de novembre es va fer un nou operatiu al barri del Poble Nou i a la plaça Estació. L’actuació va acabar amb cinc denúncies, un detingut en cerca i captura, una acta aixecada i diverses infraccions detectades.