Figueres impulsa un pla estratègic de turisme per “posar-se al dia”

Inclou quinze accions que volen fer-se en tres mesos, entre les quals hi ha fixar preus públics per a rutes i visites

L’Ajuntament de Figueres impulsa un pla estratègic de turisme per “posar la ciutat al dia” i n’accelera la implantació arran del coronavirus. El pla inclou quinze accions, entre les quals destaquen renovar tota la senyalització (hi ha cartells, fins i tot, dels anys 70), fixar preus públics per a les rutes i paquets de visites, impulsar la ciutat com a destinació de congressos i poder-ne fer promoció des dels AVE (mitjançant un conveni amb Adif). L’alcaldessa. Agnès Lladó, subratlla que la intenció és que el gruix de les accions sigui realitat en un termini de tres mesos. “Creiem que tenim totes les potencialitats per ser una gran ciutat turística, però primer fa falta que ens ho creiem; i després, que ho anem a explicar”, ha afirmat Lladó.

L’alcaldessa de Figueres ha insistit que el pla estratègic és una de les prioritats que s’havia fixat l’equip de govern. “Som una ciutat turística que havia dedicat molt pocs recursos a aquest àmbit”, ha dit Lladó, exemplificant-ho amb què la pàgina web municipal s’ha d’actualitzar o que els visitants no poden pagar amb targeta a l’Oficina de Turisme (perquè no hi ha datàfon).

L’alcaldessa ha destacat que les quinze accions que inclou el pla tenen un objectiu clar. “No fan res més que posar la ciutat al dia en l’àmbit turístic”, ha dit. Lladó ha recordat que el quadripartit portava mesos treballant-hi, però també ha admès que la covid-19 n’ha fet accelerar la implantació. La intenció és que la majoria d’accions –de fet, totes excepte una- es facin realitat en un termini de tres mesos; és a dir, des d’ara i fins al setembre.

El regidor de Turisme, Alfons Martínez, al seu torn, ha dit que el coronavirus ha fet “canviar els ritmes”. Però que, “en essència”, els eixos del pla són els mateixos que s’havien estat treballant d’ençà que es va començar a redactar-lo.

Entre les accions destacades, el pla recull canviar i actualitzar tota la senyalització turística de Figueres. “Ara mateix a la ciutat hi ha una superposició de cartells; i alguns, quan els retirem, els haurem d’enviar directament a l’arxiu municipal, perquè daten fins i tot dels anys 70”, ha ironitzat Martínez.

Preus públics per a rutes i paquets

A més, per primera vegada, l’Ajuntament també vol fixar preus públics per a les rutes i els paquets de visites. El regidor ha explicat que, aquí, Figueres no ha inventat res, perquè això es fa a moltes ciutats. “Permet crear productes turístics, posar en valor la feina dels guies i també la ciutat mateixa”, ha dit el regidor, concretant que, en qualsevol cas, s’està parlant que seran preus “molt baixos”.

En paral·lel, l’Ajuntament també vol impulsar Figueres com a ciutat de congressos. I aquest és, precisament, l’únic dels quinze punts que inclou el pla que es planteja amb l’horitzó 2021 (i que es vol fer creant una oficina específica, la Figueres Convention Bureau).

El pla estratègic també vol promocionar Figueres entre els usuaris dels AVE. “Depenent de com es miri, som la primera o l’última ciutat amb què es troben”, ha concretat el regidor, en referència a la proximitat amb la frontera. Per això, l’Ajuntament vol signar un conveni amb Adif per adherir-se a la xarxa de ciutats a les quals uneix l’alta velocitat.

Ciutat segura

El paquet d’accions també inclou reforçar la marca Figueres impulsant-la com una ciutat cultural, de serveis i –arran de la pandèmia- també segura sanitàriament. “A l’Alt Empordà, l’afectació de la covid-19 ha estat baixa, i poder transmetre la seguretat de venir a Figueres serà també un dels signes d’identitat d’aquesta campanya”, ha dit el regidor de Turisme.

El pla també inclou més mesures. Per exemple, posar unes lletres amb el nom de ‘FIGUERES’ davant la Torre Galatea (un dels espais més emblemàtics i fotografiats de la ciutat), impulsar espectacles de carrer d’arquitectura efímera i jocs de llums durant l’estiu (garantint les mesures de seguretat pertinents), crear noves rutes turístiques que acabaran amb una copa de cava o vi en un local gastronòmic de la ciutat, dur a terme una campanya promocional a mitjans, fer un vídeo turístic de Figueres, actualitzar la pàgina web, impulsar el Castell de Sant Ferran…

Per últim, també es vol crear un projecte d’Art al Carrer. Consistirà en grans murals fixes, que pintaran diversos artistes, en tres zones diferents de la ciutat.

Entre dues hores i dues hores i mitja

El regidor de Turisme ha dit que, a l’hora de promocionar la ciutat, s’adrecen a tres públics concrets: el català, l’estatal i el del sud de França. “El topall que ens fixem és una distància amb cotxe d’entre dues hores i dues hores i mitja; això ens permetria arribar fins a Narbona, Tolosa o Montpeller”, ha conclòs Alfons Martínez.