Amb la premissa que la tecnologia pot transformar l’administració pública, fent-la més eficient i segura, l’Ajuntament de Santa Coloma treballa des de fa molt per ampliar i millorar els serveis d’atenció ciutadana amb l’objectiu de facilitar al màxim les relacions de la ciutadania amb el consistori.
En aquest marc d’actuació, l’alcaldessa Mireia González ha presentat aquest tarda el Centre d’Art Can Sisteré, la Carpeta ciutadana, un nou servei municipal que es trobarà al portal web de l’Ajuntament (www.gramenet.cat), i que permetrà als ciutadans i ciutadanes de Santa Coloma accedir a la informació administrativa disponible als sistemes de l’Ajuntament, i gestionar-la de forma centralitzada i segura.
L’alcaldessa s’ha referit als esforços del seu govern per acostar la institució a la ciutadania, “en un moment en què la societat exigeix cada cop més serveis digitals, és fonamental continuar avançant en aquesta direcció, optimitzant la capacitat de servei i apropant-nos encara més a la ciutadania per oferir un servei de qualitat, eficient i accessible“, ha dit Mireia González.
Una administració més propera, accessible i transparent
La Carpeta ciutadana és nou recurs digital de relació entre la ciutadania i la seva administració més propera, la local, que té com a finalitat facilitar la interacció amb l’Ajuntament i alhora promoure la transparència i la comoditat en la gestió de tràmits.
Representa un model d’administració oberta que respon a les necessitats de transformació del sector públic, i de servei a la ciutadania. Durant les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana i durant tot l’any, qualsevol ciutadà o ciutadana podrà accedir a la seva informació administrativa, consultar notificacions oficials, revisar interaccions, i gestionar tràmits i/o iniciar-los en línia, sense necessitat de desplaçar-se a una seu de l’Ajuntament.
L’objectiu és connectar directament amb la secció de tràmits del web municipal i facilitar l’accés a la informació administrativa d’una manera àgil, accessible i còmoda per a tota la ciutadania colomenca.
La Carpeta ciutadana és un servei digital segur
L’accés a la Carpeta ciutadana es fa mitjançant una autenticació sòlida amb certificat digital, DNI electrònic, Cl@ve o IDCAT Mòbil. En cas d’utilitzar aquest darrer sistema es pot accedir a la carpeta des de qualsevol dispositiu.
Si es fa servir IDCAt Mòbil s’enviarà un missatge SMS al mòbil amb un número o codi que caldrà introduir la pantalla per entrar a la Carpeta ciutadana.
Contingut de la Carpeta ciutadana
A la pantalla inicial ens trobem avisos d’interès, cites prèvies properes, el butlletí electrònic de l’Ajuntament, enllaços d’interès i les últimes notícies municipals.
Mitjançant el menú principal, que és la columna vertebral de la carpeta, es visualitzen una relació de tràmits destacats per l’Ajuntament i el llistat tots els que es poden fer per Internet, i en aquests darrers, es pot interaccionar en tot el procés de gestió.
Al mateix menú, a l’apartat La Meva Informació, en clicar a Dades de Padró es poden obtenir els volants d’empadronament; també des d’altres botons es per consultar el cens electoral en cas d’eleccions properes; accedir a les notificacions tant postals com electròniques que ens hagi enviat l’Ajuntament; repassar les queixes i suggeriments que hàgim tramitat; i consultar tant els ajuts municipals rebuts com les reclamacions interposades davant la OMIC.
Pel que fa als tributs es poden obtenir duplicats de rebuts i de documents de pagament, però només dels impostos que es gestionen des de l’Ajuntament. L’any 2022 es va traspassar la recaptació a l’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona, i així només es poden consultar ara els rebuts cobrats per l’Ajuntament abans d’aquell any, així com els tributs que no es gestionen des de la Diputació.
Campanya informativa arreu de Santa Coloma
L’Ajuntament iniciarà una campanya d’informació i difusió d’aquest nou recurs digital als 6 districtes de la ciutat, per tal de familiaritzar a la població amb l’eina.
Durant el mes de març un quiosc digital s’instal·larà a mercats municipals, biblioteques i places per informar a la ciutadania sobre la carpeta i facilitar-los l’accés amb els diversos sistemes de verificació i certificació.
L’atenció a la ciutadania, una prioritat municipal
L’Oficina d’Informació i Atenció a la Ciutadania (l’OIAC) és un dels serveis millor valorats any rere any pels colomencs i les colomenques. El mes passat, l’OIAC va posar en marxa un nou servei d’atenció sense cita prèvia adreçat a dos col·lectius específics: les persones de 65 anys o més i les que acreditin un grau de discapacitat són ateses sense cita de 9 a 10 h, de dilluns a divendres.
A més, properament en l’apartat de cita prèvia al web municipal es podrà escollir data i hora en funció de la disponibilitat i el tràmit a desenvolupar. Actualment, la cita es demana amb un formulari web o per telèfon
En el calendari d’accions municipals es preveu posar en funcionament una nova app ciutadana que integri els diversos serveis municipals i combini informació d’interès, agenda de ciutat, reserves i venda de tiquets per a esdeveniments; impulsar la participació mitjançant canals específics a les aplicacions de missatgeria instantània, començant per WhatsApp; i incorporar la Intel·ligència Artificial (IA) en la gestió interna de l’Ajuntament.