La CIBA, espai de recursos per a dones, innovació i economia feminista, de Santa Coloma de Gramenet ha acollit la jornada «Avancem en l’estratègia local contra l’abandonament escolar prematur», que ha comptat amb la presència de la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, i l’alcaldessa colomenca, Mireia González.
A la jornada, es van presentar els objectius assolits els darrers anys en aquest àmbit, dins de l’estratègia municipal que han de contribuir a l’èxit educatiu i la reducció de l’absentisme i l’abandonament escolar prematur. Dels set reptes que es van establir el 2022, cinc ja estan complets, i encara en resten dos per fer-se realitat.
Les propostes que s’han de desenvolupar fins al 2026 són les referents a l’elaboració d’un protocol per iniciar la detecció precoç d’alumnat en risc alt durant el darrer cicle de l’educació primària i un nou Pla local contra l’absentisme escolar amb noves formes d’abordar el fenomen.
Fins ara, s’han pogut desplegar les oportunitats educatives més enllà de l’escola, oferint activitats gratuïtes per a infants i joves; s’han establert nous programes per recuperar els i les joves al sistema educatiu reglat a través de l’orientació i les pràctiques en entorns laborals reals; s’ha compartit dades entre administracions per personalitzar les accions i fer seguiment de casos; s’està ampliant l’oferta de places a la ciutat d’estudis reglats després de l’etapa obligatòria i, finalment, s’està treballant en la creació d’un model d’orientació de ciutat a través de l’impuls d’un ecosistema orientador que aplega tots els agents educadors vinculats amb la població jove i que comparteixi tots els recursos.
En la seva intervenció, l’alcaldessa de la ciutat, Mireia González ha assenyalat “l’abandonament no és una qüestió de capacitat sinó de possibilitat i això té a veure amb la igualtat d’oportunitats. No ha perdut cap vigència que la formació, sobretot la postobligatòria, és clau perquè els nostres infants i adolescents quan siguin adults puguin viure dignament. Des dels municipis coneixem bé aquesta realitat, però hem de comptar amb la implicació d’altres administracions, institucions i entitats. També hi ha d’haver un principi de corresponsabilitat. Hem de saber explicar-ho a la ciutadania i hem de saber-la escoltar. Aquesta ciutat posarà tots els seus mitjans per lluitar contra aquest fenomen encara que no serà ni ràpid ni fàcil”.
La consellera d’educació, Esther Niubó, ha tancat la jornada remarcant la necessitat de donar una resposta nova a aquesta problemàtica “més centrada en l’alumne i les seves necessitats, o personalitzant l’atenció per tal de retornar-lo al sistema educatiu o bé donar-li les habilitats suficients per a defensar-se bé en un entorn laboral i social altament competitiu. És per això que des del Departament d’Educació i Formació Professional estem preparant mesures contra l’abandonament escolar que presentarem en el primer trimestre de 2025. Deu mesures orientades a dos grans objectius: la prevenció i detecció precoç de l’abandonament, i la intervenció en determinats aspectes com l’orientació formativa o diversificació dels estudis postobligatoris”.
A més, a l’acte s’ha fet una ponència sota el títol ‘Per un abordatge integral de l’absentisme i l’abandonament educatiu des de la corresponsabilitat i el treball en xarxa’ a càrrec de Maribel García, professora i investigadora del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona