Dimarts, 16 d'abril de 2024
És notícia

El Pregó dels Infants de les Festes de Santa Eulàlia torna parcialment a la presencialitat

Avatar photo

Prop de 1.000 nens i nenes de 3r, 4t, 5è 6è de primària i d’educació especial de Barcelona han participat en la redacció del pregó

El Pregó dels Infants de les Festes de Santa Eulàlia 2022 d’aquesta edició ha reprès parcialment la presencialitat amb un acte reduït al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona i ha reflexionat sobre el dret a una alimentació sana i sostenible sota el lema ‘Els nens i nenes mengem sa i sostenible’. Aquest acte està protagonitzat per les 28 aules de les 20 escoles que participen en el projecte i que són les encarregades de la lectura que dona inici a les Festes de Santa Eulàlia. Un miler de nens i nenes d’entre 3r, 4t, 5è i 6è de primària de les escoles de Barcelona i centres d’educació especial han elaborat el Pregó dels Infants entorn l’alimentació sana i sostenible. Ha presidit la lectura l’alcaldessa, Ada Colau, acompanyada del regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat i president de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), Joan Ramon Riera.

Tot i que l’encàrrec es realitza de manera virtual, l’acte de la lectura del pregó i les lectures dels decàlegs dels districtes han pogut tornar parcialment a la presencialitat, després d’haver-se de fer en línia l’any passat per la situació de pandèmia. Junt amb la lectura dels decàlegs dels districtes, es podran tornar a viure unes jornades festives, de proximitat amb els representants polítics i amb la participació directa de l’alumnat. Com cada any, la lectura del Pregó l’han fet nens i nenes representants dels diferents centres educatius aquest, just coincidint amb les Festes de Santa Eulàlia.

La proposta d’enguany s’emmarca dins la Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible i la seva finalitat és treballar per garantir el dret a una alimentació sana i sostenible i el dret a la salut. Per fer-ho, els nens i nenes han reflexionat sobre quines bones pràctiques poden ajudar a garantir aquests drets, a la vegada que han analitzat i fet diferents propostes que també permetin a les persones adultes del seu entorn reflexionar i actuar en relació amb les seves propostes.

Un dels objectius de l’activitat és elaborar una llista de bones pràctiques que promogui l’accés dels nens i nenes de la ciutat a una alimentació bona per a la seva salut i per al medi ambient, i que es pugui compartir amb tota la comunitat educativa. L’elaboració del pregó parteix de l’anàlisi de l’entorn proper dels infants, centrant-se principalment en la seva alimentació, la sostenibilitat dels aliments que consumeixen i el dret a la salut. Aquest fet promou l’observació de l’alumnat i la proactivitat a l’hora d’investigar el seu propi context des d’una mirada crítica, analitzar el seu comportament i les seves emocions i, d’aquesta manera, entendre la importància de les bones pràctiques a l’hora de preservar els seus drets.

L’encàrrec del pregó es va presentar de manera virtual a través d’un vídeo enviat als centres educatius amb activitats lúdiques i reflexives per fer a l’aula. La superheroïna Laia, la defensora dels drets dels infants, presentava a l’alcaldessa, Ada Colau, qui ha demanat als infants que reflexionin i proposin bones pràctiques per garantir que tothom tingui accés a una alimentació sana i sostenible. L’encàrrec del Pregó ha anat acompanyat d’un seguit d’activitats educatives per realitzar a l’aula que esdevenen un gran repte per als nens i nenes. Seguint les indicacions de la superheroïna Laia, els infants hauran de fer un seguit d’accions per arreglar les malifetes que ha fet el monstre de l’alimentació no saludable i, finalment, es trobaran amb ell per derrotar-lo i, d’aquesta manera, preservar el dret a la salut de tots els nens i nenes de la ciutat.

Promoure els drets dels infants

El Pregó dels Infants a les Festes de Santa Eulàlia és un programa educatiu que té com a objectiu el foment de la promoció i la difusió dels drets dels infants i el reconeixement dels nens i nenes com a ciutadans i ciutadanes de ple dret, tal com recull la Convenció sobre els Drets dels Infants. La intenció és animar els infants a analitzar i pensar el dret a la participació des d’una mirada àmplia, reflexionant i prenent consciència de la seva importància com a protagonistes en la construcció de la seva pròpia ciutat.

Amb el Pregó s’aconsegueix que els infants coneguin les institucions polítiques i de participació ciutadana de Barcelona i que s’iniciïn en els processos participatius basats en la corresponsabilitat i la ciutadania activa. El treball que es fa a l’aula al llarg de diversos mesos estimula la participació i la col·laboració, i és una forma d’acostar els infants al coneixement de les institucions barcelonines. La primera edició va ser l’any 2004 i des de llavors han participat més de 9.000 alumnes de 3r, 4t, 5è i 6è de primària i d’educació especial.

Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible a les escoles

L’escola és un dels àmbits prioritaris en què des de la Capital Mundial de la l’Alimentació Sostenible s’ha treballat amb més prioritat. S’han dut a terme projectes enfocats en el reequilibri dels menús escolars i capacitació de la comunitat educativa; en la introducció de l’alimentació sostenible al programa pedagògic; activitats realitzades en sis museus de la ciutat o amb els mercats municipals.

Les principals accions han estat les centrades en la transformació dels menjadors escolars amb el programa de l’Agència de Salut Pública de Barcelona “Menjadors més sans i sostenibles” d’una banda, i totes les activitats educatives de formació de professorat, la promoció d’intercanvi d’experiències i l’elaboració de materials educatius com una guia pedagògica sobre alimentació sostenible.

En el marc de la microxarxa d’Escoles + Sostenibles, s’ha engegat el projecte “Alimenta’t amb seny” perquè l’alumnat reflexioni en el centre educatiu sobre el model actual de sistema alimentari, l’oportunitat de millores en els menús, el coneixement d’alternatives, el valor de la pagesia i/o la importància d’un consum conscient d’aliments, entre altres. Tot plegat farà de la comunitat un col·lectiu més crític i responsable. S’ha experimentat en fase pilot amb 11 centres el curs passat i que ara s’espera ampliar.

I també la “Maleta de l’Alimentació Sostenible”, del Servei de documentació d’educació ambiental (SDEA), que inclou un ampli ventall de recursos pedagògics per iniciar o complementar un treball de descoberta o investigació a l’aula o en altres espais educatius.

El darrer trimestre de 2021 es van intensificar les activitats arreu de la ciutat, com per exemple les que es van dur a terme a diferents museus centrant-se en l’alimentació sostenible i en el respecte al medi ambient. La Fundació Miró, la Fundació Antoni Tàpies, el Museu del Disseny, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Museu Picasso, i el Museu de Ciències Naturals van posar les seves col·leccions a disposició de la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible i van dissenyar un total de deu activitats pedagògiques adreçades a escoles, instituts, i centres d’educació especial, públics i concertats, per reflexionar i aprendre sobre el sistema alimentari. Eren deu propostes ben diferents a les quals es van inscriure més de 60 centres, el que representa uns 3.000 alumnes d’escoles i d’instituts de la ciutat.

Tots els projectes educatius es van dissenyar amb la voluntat que perduressin més enllà de la celebració de la Capitalitat de l’alimentació sostenible, per tal d’incloure el debat sobre el sistema alimentari en la programació educativa del màxim nombre de centres escolars.

Com a acompanyament a cada una de les activitats es van crear un total de 12 “Maletes de llibres” (que sumen un total de 575 volums) per la Capitalitat de l’Alimentació Sostenible. Uns recursos pedagògics que perduren i resten a disposició dels centres educatius un cop passada aquesta efemèride. L’objectiu és suggerir la conversa amb els infants d’educació infantil i primària, des de la vessant literària i artística, per enllaçar amb el món real des de la ficció i a l’inrevés, per parlar d’un tema de justícia social des de la realitat tenint referents literaris.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Mataró defensa el personal sanitari i de suport dels centres d’atenció primària i de l’Hospital de Mataró

Notícia següent

Crèdit Andorrà formalitza l’operació de compra del 100% de Vall Banc

Notícies relacionades