El ministre de transports i mobilitat sostenible, Óscar Puente; Salvador Illa, president de la Generalitat i el president de Renfe, Raül Blanco, han visitat la fàbrica de Alstom a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental). A l’empresa francesa, una de les més importants del grup pel que fa a Europa, es fabriquen els 201 trens nous de Rodalies de gran capacitat per a Renfe, que d’aquí a poc es posaran en circulació.
Els nous trens, a punt
Durant la visita, les autoritats han pogut conèixer l’innovador procés de fabricació desenvolupat a les instal·lacions catalanes. Feia 9 mesos des de l’última visita on tornaven per presentar les primeres unitats d’aquest nou model 452. Actualment, es troben en fase de proves estàtiques.
No serà fins al 2026 que es posin en moviment un cop acabin les verificacions pertinents. Aquesta operació suposa enllestir el contracte més gran de la història del ferrocarril a Espanya. Vora els 1.800 milions d’euros han sigut invertits per dur a terme aquesta nova fabricació. El ministre de transports, Óscar Puente, ho valorava positivament: “Si Espanya és el motor econòmic d’Europa, es deu al múscul industrial de Catalunya”.
Catalunya rebrà la meitat dels nous trens
Catalunya té molt a veure en aquesta decisió. La meitat total d’aquesta producció, està destinada a fer el seu servei dins la comunitat autònoma amb 101 trens a disposar. 69 d’aquests faran el seu ús a Rodalies i 49 d’aquestes unitats els fabrica la corporació francesa, Alstrom, que és la que en durà a terme més. Una vintena serà a càrrec de Stadler, entitat suïssa instal·lada a València.
Fa més de quinze anys que no s’estrenen trens nous, però està previst no endarrerir més aquesta fita. De cara l’any vinent, s’espera que entri en vigor com a servei comercial. Des d’aleshores, preveu la incorporació contínua de noves unitats. La dinàmica serà gradual a ritme de 3 o 4 trens al mes. Tot un encert des de la visió d’Óscar Puente: “Durant 4 anys, 2 trens nous a la setmana. Amb aquestes dades, algú pot sostenir que ens hem oblidat de Rodalies?”.
Pel que fa a la seva accessibilitat, aquest és un punt diferencial. Vagons d’un i dos pisos al llarg del tren, més portes d’accés (12) i més amples, més capacitat dins el vagó (900 persones) i trens més llargs (100 metres) amb més cotxes fins a 4, 6 i 7, en funció de la necessitat. També es treballa per la millora dels sistemes d’acceleració i senyalització entre els trens. Els primers viatges previstos s’executaran a l’R1. Una decisió presa per la mateixa Generalitat.
Un pla de xoc per a Rodalies
Acordat el traspàs de Rodalies, el ministre de Transports avançava la cessió de 850 milions d’euros a Catalunya fins al pròxim novembre. 400 invertits plenament a Rodalies. Amb aquests diners, el president Illa puntualitzava que es destinarien per millorar les infraestructures a les vies, al metro i tramvia, pel corredor del Mediterrani, soterraments, i les reformes a les estacions de Sants i Sagrera.
A la vegada també s’ha presentat un pla de xoc per poder aportar més informació a l’usuari, reformes a les estacions de petita envergadura i més seguretat. Salvador Illa proposava una nova imatge: “Rebaixarem el vandalisme que hem patit aquests darrers anys. No pot ser que Catalunya encapçali el vandalisme. Hem fet un pla específic amb col·laboració del Ministeri i Renfe. Veurem un increment significatiu del servei”.