Dilluns, 21 d'abril de 2025
És notícia

El nou portal Viladecans al Dia aplega les dades de mobilitat de la ciutat

Avatar photo
L’eina incorpora cinc visors temàtics interactius amb 32 capes d’informació posant a l’abast dades obertes pròpies i d’altres organismes

El nou portal web Viladecans al Dia, desenvolupat per l’Ajuntament amb fons europeus NextGenerationEU amb el suport del Ministeri de Transports, centralitza en un únic espai la informació sobre mobilitat a la ciutat, també aquella en temps real. L’objectiu és que tothom tingui a la seva mà dades per apostar per una mobilitat més eficient i sostenible. Penjarà directament del web municipal, però un accés directe és https://aldia.viladecans.cat

La tecnologia permet tenir cada vegada més informació per planificar els desplaçaments, però en molts casos porta a estar pendents d’aplicacions diferents segons el servei que volem fer servir. Viladecans al Dia aplega moltes dades, incorporant cinc visors temàtics interactius amb 32 capes d’informació que posen a l’abast tant dades obertes municipals com d’altres organismes, esdevenint una eina pionera a l’entorn.

El nou portal permet saber quan arribarà el bus o el tren que es vol agafar, conèixer si es podrà aparcar en una estació la bici compartida d’AMBici o la pròpia al Bicibox, o bé veure l’estat i les càmeres del trànsit als carrers o a l’autopista per decidir el millor recorregut. Així mateix, es pot comparar el preu al dia dels carburants a les benzineres.  

La plataforma també permet localitzar sobre plànol, entre d’altres, carrils bici i ciclocarrers, aparcabicicletes, punts de recàrrega elèctrica, places d’estacionament per a persones amb discapacitat o zones d’estacionament regulat i de càrrega i descàrrega. A més, l’eina situa els radars, tant de velocitat com semafòrics, que estan instal·lats per pacificar el trànsit i afavorir la seguretat viària. També permet accedir als plans o tràmits locals relacionats amb la mobilitat i saber més sobre serveis com el cotxe elèctric compartit Vilawatt o el Dipòsit Municipal

Per altra banda, el portal ofereix dades en temps real de la xarxa de sensors municipals de qualitat ambiental i contaminació acústica, molt vinculades a la mobilitat. Aquests visors faciliten la comprensió dels valors en funció dels llindars establerts a través d’un model de colors. A Viladecans al Dia també hi ha un accés directe a la Seu Electrònica, on s’apleguen moltes més dades obertes relacionades amb la vida de la ciutat i s’hi pot realitzar la tramitació de gestions municipals de tot tipus, la verificació de documents electrònics, el pagament de tributs en línia o la petició d’atenció presencial.

Intel·ligència artificial a l’app mòbil Viladecans & Tu

L’altra gran novetat que presenta l’Ajuntament de Viladecans en l’àmbit de la transformació digital és la incorporació de la intel·ligència artificial en el servei Viladecans Soluciona, que permet la ciutadania informar d’incidències a l’espai públic amb l’aplicació mòbil municipal Viladecans&Tu. L’objectiu és fer el seu ús més fàcil a tothom, lluitant contra la bretxa digital, així com agilitzar-ne la gestió. A través de la mateixa fotografia que la persona usuària pren per comunicar la incidència, es detecta automàticament la categoria a la qual correspon i, per tant, al departament al qual se’n deriva. L’eina, a més, ha incorporat a l’app un servei d’avís automàtic sobre la congestió de la circulació a l’autopista C-32. Les alertes adverteixen de l’inici i del final d’una retenció important gràcies a l’anàlisi de les imatges de les càmeres de trànsit a partir d’intel·ligència artificial.

La iniciativa, que compta amb el suport dels fons europeus NextGenerationEU, mitjançant un programa del Ministeri de Transports per a la transformació digital i sostenible de la mobilitat, és finalista dels premis Aslan en la categoria d’Intel·ligència Artificial en els Serveis al Ciutadà. Els premis de l’Associació @aslan, que està formada per 188 empreses tecnològiques, volen contribuir a l’avenç de la transformació digital de les administracions reconeixent la feina dels professionals que han liderat aquests projectes. Els premis de l’edició del 2024 es lliuraran a Madrid el 17 d’abril (https://aslan.es/congreso).

L’Ajuntament va rebre més de tres mil avisos per part de la ciutadania en els primers quinze mesos de vida de Viladecans Soluciona i espera que aquesta millora faci créixer l’ús del servei per afavorir un manteniment de la ciutat més efectiu. Amb el servei Viladecans Soluciona qualsevol persona pot informar de manera senzilla d’una incidència o problema a l’espai públic: des d’un banc o senyal trencats fins a un fanal sense llum, passant per uns trastos que dificulten la circulació per la vorera o una plaga de vespes en un parc.

Queden exclosos aquells casos que requereixin els serveis d’emergència com ara la Policia, els Bombers o les ambulàncies. Tampoc no se’n pot utilitzar per proposar millores o canvis a l’espai públic, que s’han de canalitzar a través dels mitjans habituals: una instància –ja sigui en línia, entrant a la Seu Electrònica, o presencial a l’oficina Viladecans Informació–, o bé a través de la visita a les Oficines de Districte.

El funcionament de Viladecans Soluciona és senzill: només cal accedir a l’app Viladecans&Tu, seleccionar el servei i crear una alta d’incidència adjuntant dues fotografies –una general i una altra de detall– i, a partir d’ara, la mateixa aplicació, amb l’ús de la intel·ligència artificial, escollirà la tipologia de problema perquè arribi al departament municipal responsable de la valoració (abans, la persona usuària havia de fer servir un qüestionari amb diferents pantalles per catalogar la incidència). A més, la pròpia aplicació geolocalitza la ubicació. Prèviament, cal donar-se d’alta en el servei, incorporant una única vegada les dades personals (nom i cognoms, DNI, número de telèfon i adreça electrònica), així com una contrasenya d’accés. El registre permet que la comunicació dels avisos sigui molt àgil, i també que cada persona pugui fer un seguiment de l’estat de les tramitacions fins a la resolució, que també li serà notificada.

A Viladecans hi ha més de 60 places i parcs i més de 120 quilòmetres de carrers. En aquest ampli espai públic es generen incidències, ja sigui per ús ciutadà, incivisme, avaries o condicions climatològiques o naturals.

L’aplicació Viladecans&Tu permet també la sol·licitud de cita prèvia per realitzar gestions presencials a les oficines d’atenció municipal, així com l’accés a la Carpeta Ciutadana (l’espai virtual personal on la ciutadania pot consultar la informació tributària o l’estat de les tramitacions de l’Ajuntament o descarregar-hi el certificat d’empadronament). A més ofereix la possibilitat de reservar plaça en alguns serveis municipals, com el nou Espai Concilia, un servei de cura infantil que afavoreix la conciliació familiar. A més, l’app compta amb espais informatius –notícies, agenda, avisos o el temps–, així com un directori de serveis públics, un llistat d’espais destacats de la ciutat i un apartat amb recursos lúdics, com ara rutes pel terme municipal.

L’aplicació mòbil també ofereix prestacions relacionades amb el transport públic i la mobilitat, com l’horari dels autobusos en temps real, les hores de pas dels trens, l’estat i ocupació dels serveis d’AMBici i de Bicibox, el preu dels combustibles a les benzineres de la ciutat i l’estat del trànsit a les principals cruïlles, i permet veure les imatges que ofereixen les càmeres de vigilància. Hi inclou, a més, la informació de l’ocupació de la platja en temps real en temporada de bany.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

ÚLTIMA HORA | Incendi en un edifici de 7 plantes a Lleida

Notícia següent

Carles López, nou director de la presó de Mas Enric

Notícies relacionades