El col·lectiu planteja un Sabadell que es basi en potenciar espais adaptats per a vianants i per a ciclistes, una tendència que s’està impulsant en grans ciutats d’arreu d’Europa. A la capital vallesana s’està treballant, per exemple, per convertir carrers de diferents barris en vies amb pas restringit al trànsit, com per exemple el carrer Indústria, al Centre, on aquest mes de setembre han començat els treballs per a cedir el protagonisme al vianant.
Aquest canvis, però, poden aspirar a ser més intensos amb la projecció d’una ciutat que denoti proximitat entre punts d’enllaç i amb desplaçaments que garanteixin la seguretat del vianant. Amb aquesta intensió s’ha adaptat el Metrominuto, que converteix el mapa de la ciutat en un plànol similar al d’un metro.
“Serveix perquè, de forma simpàtica i atractiva, puguem explicar que les distàncies que hi ha a la ciutat són prou curtes com per no haver d’agafar el cotxe, amb línies dibuixades que connecten nodes i amb el temps de trajecte”, explica. Les distàncies es converteixen en objectius aptes per a fer-los caminant, o fins i tot commutables amb altres sistemes de transport col·lectiu.
Ara per ara, aquesta proposta s’ha compartit a les xarxes socials, des d’on tothom qui ho vulgui pot descarregar-se’l i adaptar-lo a les seves necessitats, amb la previsió de fer-ne més endavant amb itineraris adaptats en cada barri. No obstant, esperen poder-lo posar en comú més aviat que tard amb l’Ajuntament, amb qui de moment no hi ha hagut contacte.
“PEUS neix perquè la majoria d’entitats que la formen són membres de meses com la Taula de Mobilitat, i veiem com el tarannà de l’Ajuntament, fomentant l’obertura d’un nou aparcament per a cotxes al centre de la ciutat, per exemple, no s’ajusta massa als nostres objectius”, explica Avellaneda. Amb tot, esperen ben aviat poder-se reunir per traslladar-los els seus neguits com a plataforma i intentar fomentar l’ús de l’espai públic per al vianant en detriment del vehicle privat.