La superilla de l’Eixample començarà les obres al juny

Avatar photo

Els primers treballs per actualitzar el pla Cerdà, treure asfalt i posar més verd s'allargaran fins a principis del 2023

Barcelona ja té a punt el pla urbanístic d’una nova Superilla a l’Eixample i licitarà properament les obres perquè comencin al juny. Es tracta dels projectes per transformar en eixos verds els carrers Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell, d’una banda, i crear quatre places als encreuaments de Consell de Cent amb Girona, Rocafort, Comte Borrell i Enric Granados, de l’altra. Els primers treballs per actualitzar el pla Cerdà, treure asfalt i posar més verd s’allargaran fins a principis del 2023 i segons dades del govern municipal permetran guanyar 58.000 m2 per als vianants. El pressupost total dels projectes és de 52,7 milions d’euros. L’horitzó és arribar al 2030 amb 21 eixos verds i 21 places.

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assegurat en roda de premsa des de l’Ajuntament que es tracta d’un model de ciutat de futur “que ja comença a ser present” i una transformació que no pot esperar més a l’Eixample, la zona de la ciutat amb un índex de contaminació més elevat i més trànsit rodat. Per a Colau, es tracta d’una transformació “realista, necessària i molt il·lusionant”.

Segons l’alcaldessa, actuar no és una opció, sinó “un imperatiu”. Actualment, ha admès, la situació és “insostenible”: “Una ciutat plena de cotxes és una ciutat no vivible”. Per això, ha reiterat, cal impulsar actuacions a l’Eixample i a totes les zones de la ciutat.

Colau també ha exigit a l’Estat i la Generalitat que executin els compromisos de Rodalies, es connecti l’L9 i es facin ‘parks and ride’ per accedir a la ciutat. Preguntada per les reticències o els escenaris sobre afectacions a la mobilitat expressats des de Foment o el RACC, l’alcaldessa els ha dit “que no tinguin por” i els ha demanat que se sumin “a la Barcelona del futur”, on hi tenen lloc.

Aterratge de Superilla Barcelona a l’Eixample

L’aterratge del pla Superilla Barcelona a l’Eixample amb l’inici de les obres a partir del juny preveu actuacions per crear quatre eixos verds (els carrers Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell) i quatre places (als encreuaments de Consell de Cent amb Girona, Rocafort, Comte Borrell i Enric Granados).

A més, però, una de les novetats respecte del pla inicial presentat l’estiu passat és que al llarg dels encreuaments dels quatre primers eixos amb cada carrer es crearan 31 placetes noves i hi haurà més mobiliari urbà com bancs, fonts, zones de joc i fins i tot taules. Segons ha explicat la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, a la roda de premsa, les placetes s’ubicaran als xamfrans que es generaran en interseccions.

Com ja s’havia detallat anteriorment, un dels punts principals del nou disseny dels carrers de l’Eixample és que és un model de carrer únic en què l’asfalt desapareix per donar pas al panot i el granit. A més, l’actual divisió entre vorera i calçada s’elimina per crear una plataforma única. El model de carrer que caracteritzarà els eixos fomenta la vida al carrer, incorpora una nova infraestructura ambiental sostenible i pretén afavorir el comerç de proximitat.

Sanz ha destacat que el nou model de carrer té com a protagonista indiscutible el vianant, si bé no elimina la xarxa viària i els cotxes seran “convidats”. En línia amb el que ha expressat l’alcaldessa, la tinenta ha defensat també que cal actuar ja i ha recordat que a l’Eixample hi viuen unes 250.000 persones, en un espai molt dens, i hi passen diàriament 350.000 cotxes.

Un altre punt destacable és que els nous eixos de la trama Cerdà passaran de dedicar un 1% de la superfície al verd a dedicar-hi com a mínim el 12%. Només en els primers quatre eixos verds es plantaran 438 arbres, que seran de fins a 54 espècies diferents. A més de l’espai habitual que ocupen, també ocuparan la part central del carrer.

Sanz ha argumentat que el nou model de carrer i el pla de la Superilla a l’Eixample beu en realitat del pla Cerdà i s’està recuperant “com en el seu moment es va plantejar”. Una reflexió que ha compartit també l’arquitecte en Cap de Barcelona, Xavier Matilla, que ha indicat: “L’Eixample que tenim avui no és el que va preveure Cerdà”.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Bona ocupació en el primer mes de vols entre Andorra – La Seu i Madrid

Notícia següent

Assalten vianants per obligar-los a treure diners a punta de navalla a Girona i Salt

Notícies relacionades