Ha començat la instal·lació de plaques fotovoltaiques per a autoconsum a cobertes de centres educatius de L’Hospitalet en el marc del Pla de sostenibilitat ambiental i el Pla clima i energia 2030 de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i amb la col·laboració de l’Ajuntament de L’Hospitalet.
Ja s’han instal·lat a l’Escola Josep Maria Folch i Torres i properament començarà la instal·lació a l’Escola Menéndez Pidal. En total, vuit centres de la ciutat gaudiran d’aquesta instal·lació, que té com a objectiu la reducció d’emissions, l’eficiència energètica i la incorporació de fonts d’energia renovables als municipis.
Els últims anys, l’AMB ha realitzat instal·lacions fotovoltaiques als 36 municipis metropolitans, entre ells L’Hospitalet, amb l’objectiu d’accelerar la transició energètica dels municipis metropolitans facilitant el consum d’energia verda, local, 100 % neta i renovable.
Les 8 instal·lacions a cobertes d’escoles públiques de L’Hospitalet, amb una inversió aproximada de 800.000 euros, aportaran el subministrament necessari per al seu consum elèctric abastint a les escoles d’energia renovable, eficient i de km zero. Es calcula que la instal·lació suposarà un estalvi de 9.000 euros a l’any per escola i la reducció d’un total de 15 tones de CO2 per escola.
Durant el 2025, està previst instal·lar plaques a l’Escola La Marina, l’Escola Puig i Gairalt i l’Escola Prat de la Manta, mentre que resten pendents de licitació l’Escola Pablo Neruda, l’Escola Santiago Ramón y Cajal i l’Escola La Carpa.
Pla de transició energètica de L’Hospitalet: un 2050 neutre d’emissions
Les actuacions s’engloben en el Pla de transició energètica de L’Hospitalet 2030, que preveu reduir un total de 431.096 tones de CO2, disminuir la dependència energètica de l’exterior i evitar les energies provinents de combustibles fòssils per assolir un 2050 neutre d’emissions.
El Pla inclou accions en vuit eixos estratègics en àmbits com la gestió energètica municipal, l’eficiència energètica en habitatges i serveis, el foment de les energies renovables, la mobilitat sostenible, la reducció de residus i l’increment de la recollida selectiva, o la disminució de l’ús d’aigua potable.
Les escoles són l’epicentre en relació amb la lluita contra el canvi climàtic i, en aquesta línia, des de l’Ajuntament —per mitjà de l’Àrea de Qualitat Urbana—, s’impulsen un seguit de projectes com ara les auditories energètiques a les escoles, per tal de conèixer a fons l’estat i la utilització de les instal·lacions i obtenir propostes de mesures d’estalvi; el projecte 50/50, metodologia que a partir de nou passos vol avançar en l’estalvi econòmic i energètic en un edifici; la participació d’escoles al Marató RE-M de l’Energia, campanya de sensibilització i de bones pràctiques en l’ús i consum eficient de l’energia emmarcada en la lluita contra el canvi climàtic.