Diumenge, 18 de maig de 2025
És notícia

El nou barri als terrenys de l’empresa Roca tindrà 1.350 habitatges de protecció oficial

Avatar photo
“D’aquests, un 50% serà habitatge de protecció oficial, i d’aquest 50% la meitat serà de lloguer”, detalla el director de Projectes Urbans
render-nou-barri-gava-viladecans-roca

La multinacional Roca Group impulsa un nou barri entre Gavà i Viladecans basat en criteris sostenibles i al voltant de la seva fàbrica. La previsió és que els terrenys es converteixin en una nova centralitat que acolliran activitat pròpia de la companyia per convertir-se en motor d’atracció d’altres firmes de la construcció i la indústria 4.0. De la mateixa manera, els terrenys acolliran fins a 2.700 habitatges, la meitat dels quals seran de protecció oficial, i la meitat d’aquests últims de lloguer. L’empresa té previst invertir uns 100 milions d’euros, als que caldrà afegir 150 més en concepte d’urbanització de l’entorn. La previsió és que les màquines puguin començar a treballar el 2027 i que l’entorn estigui operatiu entre 2030 i 2031.

L’empresa vol reconvertir els terrenys que ocupa des de fa més de 100 anys, molts dels quals han quedat infrautilitzats en les darreres dècades per la transformació de la seva activitat. Es tracta de 32 hectàrees, 6 de les quals en terrenys de Gavà i 26 a Viladecans, on la majoria de l’espai, un 60%, es destinarà a activitat econòmica i mixta.

“Volem ser motor d’activitat, ens volem quedar al lloc de forma més activa i intensa”, explica Albert Magrans, CEO de Roca Group. Amb aquest objectiu, la firma preveu traslladar la seva seu social, a dia d’avui a l’avinguda Diagonal de Barcelona, per retornar a Gavà, d’on va marxar als anys 70 del segle passat, amb un centre de formació adherit per als 20.000 treballadors del grup, clients i professionals del sector.

Pel que fa al tipus d’activitat, es vol atraure empreses vinculades al sector de la construcció sota criteris de sostenibilitat, però també de la indústria 4.0 i de la digitalització. També es generaran espais de coworking i per a empreses emergents, així com un centre de coneixement al voltant de les noves tecnologies per al sector de la construcció i la indústria.

Una part important de l’espai es reconvertirà en habitatge, concretament un 40%. Això donarà lloc a la creació de 2.700 pisos: “D’aquests, un 50% serà habitatge de protecció oficial, i d’aquest 50% la meitat serà de lloguer“, detalla Fidel Vázquez, director de Projectes Urbans de la companyia.

Transformació urbanística

Tot plegat comportarà una transformació urbanística a cavall de les dues localitats, que beneficarà l’entorn amb la generació d’equipaments per als municipis en edificis històrics de la firma, però també una nova centralitat urbana. Això implica una reurbanització de l’espai, amb àrees verdes i fent sortir a l’exterior la riera que creua els terrenys, entre altres accions, a més de fomentar la mobilitat sostenible amb espais amb preferència per a vianants.

La idea és establir el nou barri sota els criteris de sostenibilitat. En aquest sentit, s’instal·laran panells fotovoltaics a les cobertes de les fàbriques per dotar-les d’energia autosuficient i reduir, així, l’impacte de l’activitat econòmica.

Pel que fa a la mobilitat i les infraestructures, es construirà un nou pont sobre la via del tren que connectarà el barri amb l’autovia C-32. També es crearà un nou aparcament soterrat vinculat a l’estació de tren, així com uns dos quilòmetres nous de carril bici.

El cost total de la inversió serà de 100 milions d’euros pel que fa a l’empresa, que serviran en la seva major part per reconstruir les dues fàbriques de porcellana i aixetes per elevar-les “a un nivell de sotisficació extrema“, segons la companyia. Al marge, caldrà invertir uns 150 milions més que serviran per reurbanitzar, i que també inclouen la despesa derivada de les expropiacions de pisos de la zona de la Barceloneta.

Satisfacció municipal

Tot plegat ha generat una satisfacció dels ajuntaments de Gavà i Viladecans, que veuen com la reconversió del sector permetrà obrir-lo a les ciutats, enderrocant el mur que els separa, en la seva literalitat. “Aquesta és una de les notícies més importants de la setmana a Catalunya i a Espanya“, ha dit l’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, que destaca la visió de futur que s’ha tingut a l’hora de fer el planejament urbanístic de l’entorn.

També s’ha pronunciat a favor del projecte l’alcaldessa de Viladecans, Olga Morales, que ha manifestat el seu desig perquè la formació que es podrà impartir en l’entorn permeti obrir nous horitzons laborals als joves dels municipis de l’entorn.

El Consell Metropolità va aprovar dimarts de manera inicial la Modificació del Pla General Metropolità de Barcelona (MPGM) a la fàbrica Roca, i segons la previsió passa perquè entre finals de 2025 i principis de 2026 la Generalitat doni llum verda al projecte. Les màquines, però, no podrien començar a treballar en l’entorn de la fàbrica fins l’any 2027, amb la previsió que sigui una realitat entre els anys 2030 i 2031.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
guardia civil violencia genere

Un menor sense carnet atropella una anciana a la Canonja

Notícia següent
enderroc-pont-cambrils

Cambrils continua eliminant l’antiga infraestructura ferroviària

Notícies relacionades