Per tal de millorar la circulació de vianants, l’Ajuntament de Barcelona ha ampliat les voreres d’alguns carrers de la ciutat. Aquesta mesura s’ha pres durant la pandèmia i a més de millorar els desplaçaments a peu, té com a objectiu reduir la contaminació d’alguns carrers en els quals tradicionalment hi havia molt trànsit i evitar aglomeracions que augmentin el risc de contagi.
Segons un estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), l’ampliació ha fracassat perquè els vianants pràcticament no utilitzen aquests espais. En l’estudi anomenat “La mobilitat a Barcelona en la nova normalitat” el RACC ha realitzat 60.000 observacions de les zones ampliades. Així mateix, l’empresa ha determinat que menys del 20% dels vianants empren els nous espais a l’asfalt que s’han habilitat per caminar. És a dir, la majoria de persones que circulen pels carrers modificats segueixen fent-ho per les voreres que ja existien.
D’aquesta manera, en els nous espais situats al carrer Rocafort només el 16,1% dels vianants els utilitzen, al Consell de Cent només el 13,3% i a la Gran Via només el 4,1%. Encara més preocupant és la utilització a la Gran Via on només el 0,5% dels vianants en fa ús.
Per contra, al carrer Girona, la utilització dels nous espais per a vianants en el que abans era carretera és molt més elevat. El 47,8% de les persones utilitza aquests nous espais.
Altres dades interessants
A més a més l’estudi revela que en comparació amb el que passava abans de la pandèmia, els viatges Barcelona ha viscut una reducció d’1.125.000 desplaçaments diaris. En aquest sentit també s’ha detectat un canvi en el tipus de mobilitat: l’ús del transport públic baixa en favor dels desplaçaments a peu, en bicicleta i en vehicle motoritzat particular. Si abans de la pandèmia el 24% dels habitants de Barcelona anaven en cotxe a treballar, ara ho fan el 47%.