D’aquesta manera, Granollers, Martorell, Mataró, Mollet del Vallès, Rubí, Sabadell, Terrassa, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú han treballat conjuntament per donar resposta a la Llei 7/2021, de 20 de maig de canvi climàtic i transició energètica. Tot això, obliga a implantar Zones de Baixes Emissions per millorar la qualitat de l’aire i la salut de les persones. Una qüestió que, d’altra banda, ja s’havia començat a treballar temps abans des de l’àmbit municipal. En aquest marc, els 9 municipis de l’Arc han coordinat esforços per establir uns criteris comuns d’implantació que facilitin a la ciutadania l’ús de les ZBE i evitin que la seva entrada en funcionament esdevingui un nou element de desigualtat social. En una primera fase, les ZBE s’implantarien només a les ciutats de més de 50.000 habitants.
Com funcionaran les ZBE als municipis de l’Arc
Les ZBE comporten una limitació d’accés dels vehicles més contaminants a determinades zones d’un municipi. En el cas de l’Arc, i un cop estiguin totalment implantades, les ZBE funcionaran tots els dies laborables, de dilluns a divendres, de 7 del matí a 8 de la tarda, amb un àmbit geogràfic inicial delimitat als espais cèntrics de les ciutats. No hi podran accedir dins d’aquest horari els vehicles sense l’etiqueta ambiental Zero, Eco, B o C. Per tal de fer-ho possible, els municipis han previst que l’aprovació de les ordenances de regulació de les Zones es porti a terme entre el segon semestre de 2023 i el segon semestre de 2024.
Les restriccions en episodis declarats de contaminació ambiental per diòxid de nitrogen (NO2) en començarien durant 2024. Al gener de 2025, les restriccions passarien a ser permanents i al maig de 2025 es començarien a interposar sancions. Tot plegat després de diverses campanyes de difusió i conscienciació, comptant amb diferents canals i recursos, per garantir que la ciutadania tingui a l’abast tota la informació.
Excepcions i moratòries de caràcter social
Precisament per garantir la sensibilitat social del procés d’implantació i no deixar ningú enrere, els municipis de l’Arc han previst tot un conjunt d’excepcions. Així, es contemplen autoritzacions temporals i moratòries d’accés a vehicles de persones i famílies amb baixos nivells de renda, com també als vehicles de persones autònomes i treballadores a les quals els faltin com a màxim 5 anys per jubilar-se o els casos de vehicles que sigui necessaris per a una determinada activitat professional.
Impuls del transport públic
Amb el treball fet per part del conjunt d’Ajuntaments, els municipis de l’Arc Metropolità han remarcat la importància que el debat i l’adopció de mesures vinculades amb la qualitat de l’aire i el canvi climàtic. On es faci des d’una mirada global que tingui en compte la realitat dels diferents municipis i conformi alhora una visió de conjunt.