Per trams de serveis prestats, el 48,51% de les persones interines tenen més de cinc anys a la borsa i el 30,72% més de 10 anys.
Selecció anterior als mèrits
Amb aquesta radiografia, CCOO ha constatat la necessitat de consolidar la convocatòria d’oposicions de places d’estabilització i consolidació que permetin reduir el percentatge d’interinitat al 8%, com han recordat que es va acordar el 2017. En concret, han analitzat el procés del 2019 i han constatat que no s’ha facilitat en tots els casos l’estabilització i consolidació.
Des del sindicat han conclòs que el nombre de persones que han superat la fase d’oposició (puntua un 60%) s’ajusta molt al nombre de places convocades. Això els porta a dir que la fase de mèrits no influeix en la superació del concurs-oposició. En concret, creuen que s’ha produït un “repartiment de places per tribunal en el moment de seleccionar les persones que superarien el procés d’oposicions” i això hauria empès els tribunals “a decidir els resultats del concurs-oposició abans d’arribar a la fase de mèrits”.
Segons els resultats aportats, el 66,17% de les persones seleccionades tenen menys de cinc anys de serveis prestats i el 18,78% en tenen 10, quan representen el 30,72% del total. A més, un 16,39% de les persones seleccionades no tenen serveis prestats en el Departament d’Educació.
La coordinadora d’Educació Pública de CCOO, Almudena Gonzalez, ha reclamat que les oposicions “responguin als criteris marcats en la resolució”, on s’indica que la fase de mèrits comptarà un 40%. Així, aquesta fase “ha de tenir el paper que li correspon” i ha de ser la via per poder estabilitzar el personal.
Manifest per unes oposicions “transparents i amb garanties”
Davant d’això, CCCO ha impulsat un manifest on reclama al govern espanyol que les proves no siguin eliminatòries i que s’actualitzin els temaris. A més, ha demanat a la Generalitat presència de la representació sindical en qualitat d’apoderades sindicals durant tot el procés i especialment a les comissions de selecció, la possibilitat de gravar les sessions públiques en previsió que pogués ser requerida davant d’un procediment judicial, instruccions harmonitzades per escrit per part de les comissions de selecció per evitar greuges, que no es reparteixin les places entre tribunals, una taula única de criteris d’avaluació per a cada comissió de selecció i nomenament de tots els membres dels tribunals per sorteig, entre d’altres.