L’ús dels carrils bici a Barcelona ha crescut un 17% en el darrer any, d’acord amb les dades d’aforaments en 318 punts de comptatge fets durant els mesos de juny de 2025 i de 2024. Aquest increment també es tradueix en el nombre de punts d’aforament que presenten més ús, ja que del total de punts, el 88% ha comptat més passos ara que no fa un any. Aquestes dades es recullen mitjançant espires electromagnètiques situades sota el paviment, espires que compten els passos del conjunt de vehicles que circulen pels carrils bici, és a dir, de manera agregada tant bicicletes com VMP.
D’acord amb les dades d’ús dels carrils bici, l’avinguda Diagonal esdevé el principal eix ciclista de la ciutat, especialment en el tram comprès entre les places de Francesc Macià i de les Glòries. Vuit dels deu punts amb més passos de bicicletes o VMP estan situats en aquest àmbit de la Diagonal, amb la confluència amb el passeig de Gràcia com a punt destacat. El primer i el tercer punt amb més desplaçaments comptabilitzats són el sentit Besòs i el sentit Llobregat a aquesta alçada de la Diagonal, amb més de 6.000 i 5.000 passos diaris respectivament.
En consonància amb el fet de continuar potenciant aquest eix, una de les actuacions destacades previstes aquest mandat és el de baixar a la calçada el carril bici de la Diagonal entre les Glòries i el Fòrum, que actualment discorre per sobre de la rambla central de l’avinguda. L’objectiu és haver enllestit la millora dels 4,6 km de nova infraestructura abans de final de mandat.
Barcelona compta amb una xarxa de carrils bici de prop de 270 quilòmetres, per on estan repartides les més de 300 espires electromagnètiques de comptatge de bicicletes, elements indispensables per avaluar l’ús tant dels carrils preexistents com dels nous que s’han obert aquest mandat, com el renovat de la Diagonal entre les Glòries i Verdaguer o el de la Via Augusta.
La primera tinenta d’alcaldia, de l’àrea d’Urbanisme, Mobilitat, Acció Climàtica, Pla de Barris i Serveis Urbans, Laia Bonet, ha destacat que “Barcelona disposa d’una de les xarxes ciclistes més importants de l’Estat, i cal seguir creixent i millorant la mobilitat sostenible”. “Avui, més de 8 de cada 10 desplaçaments que es fan a la ciutat ja són en algun mode sostenible, és a dir en transport públic, a peu o en bicicleta, però cal seguir creixent per tenir una ciutat més amable”, ha insistit Bonet.
Les dades obtingudes avalen l’estratègia del Govern municipal de seguir treballant per millorar la xarxa ciclista, amb l’objectiu principal de recosir els eixos ciclables amb nous trams de carrils bici que connectin la xarxa existent, així com de millorar la seguretat i eficiència d’aquesta infraestructura, especialment per tal de baixar els carrils bici de la vorera a la calçada. La previsió per als pròxims anys és intervenir en més de 20 quilòmetres d’infraestructura, que se sumaran als 22 quilòmetres executats fins ara en aquest mandat.