La quantitat d’usuaris que utilitzen la xarxa pedalable metropolitana —Bicivia— no para de créixer. L’últim informe recull que la demanda ha crescut un 21 % en cinc anys dins del territori metropolità, de tal manera que el 2024 es van registrar 75.600 usuaris diaris de mitjana.
La via pedalable més usada és la 6, que connecta el Port Vell de Barcelona amb Barberà del Vallès, amb més de 16.300 usuaris diaris de mitjana el 2024. Els eixos pedalables que ressegueixen el litoral metropolità també són molt concorreguts: en segona posició trobem la Bicivia 7, que connecta el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels, on es van registrar més de 16.000 usuaris diaris de mitjana. La Bicivia 3, que transcorre per la línia de la costa entre el Prat de Llobregat i Montgat, va tenir gairebé 11.000 usuaris diaris de mitjana l’any passat.
Tenint en compte la variació acumulada entre el 2019 i el 2024 en els punts on s’han pogut recollir les dades segregades per tipus de vehicle (bicicleta o VMP), es produeix un increment del 29 % de bicicletes i del 92 % de vehicles de mobilitat personal (VMP). Així doncs, la intensitat mitjana diària de bicicletes el 2024 ha estat de 14.057, mentre que de patinets elèctrics, de 6.292. Malgrat l’augment exponencial de l’ús dels patinets elèctrics, en nombres absoluts la bicicleta el mitjà de transport escollit per la majoria d’usuaris.
Si analitzem les dades en funció del gènere, la majoria d’usuaris del Bicivia són homes. En total es compatibilitzen un 82 % d’homes i un 18 % de dones. En bicicleta, el 84 % correspon a homes i el 16 % a dones. En patinet, el 78 % són homes i el 22 %, dones.
El perfil d’usuaris de la bicicleta indica que el 64 % dels desplaçaments corresponen a mobilitat obligada, és a dir, a persones que utilitzen la bicicleta per anar a treballar. El 36 % restant correspon a motivacions d’esport o lleure. Cal destacar que 7 de cada 10 persones en bicicleta porten casc, mentre que entre els usuaris de patinets són 5 de cada 10 les persones que en porten.
CANVIS D'HÀBITS I AUGMENT DE QUILÒMETRES
La pandèmia va implicar una disminució de l’ús del transport públic i un augment significatiu de la mobilitat activa com la bicicleta. Aquest canvi de tendència s’ha anat consolidant al llarg d’aquests darrers anys i els usuaris aposten cada vegada més per moure’s en bicicleta a tota l’àrea metropolitana de Barcelona gràcies als 367 km construïts actualment de xarxa Bicivia, que permeten desplaçar-se de manera més segura, per exemple, des de Castelldefels fins a Sant Boi de Llobregat o de Sant Just Desvern a Sant Adrià de Besòs.
De fet, la millora contínua d’infraestructura pedalable i el creixement de quilòmetres de Bicivia permeten absorbir més usuaris i, juntament amb el desplegament de serveis com l’AMBici o el Bicibox o el canvi d’hàbits de la ciutadania, expliquen aquest augment d’usuaris. En els últims cinc anys, l’AMB ha construït o cofinançat prop de 35 km de xarxa Bicivia.