Els Punts d'Assessorament Energètic de Barcelona atenen a més de 37.000 persones durant el 2024

El consistori considera els PAE com una eina essencial per detectar i reduir la pobresa energètica

16 d'agost de 2025 a les 10:14h

Els Punts d’Assessorament Energètic (PAE) es consoliden com un servei essencial de l’Ajuntament per garantir els drets energètics de la ciutadania, especialment de les persones en situació de vulnerabilitat. Des de la seva creació el 2017, el servei ha evitat 196.013 talls de subministrament de serveis bàsics a les llars i ha gestionat més de 237.000 atencions.

Amb 13 punts d’atenció repartits a tots els districtes, el 2024 s’han atès un total de 37.088 persones i s’ha arribat a 15.320 llars, la xifra més alta des que es va posar en marxa el servei.

Qualsevol ciutadà s’hi pot dirigir per informar-se dels seus drets energètics, rebre assessorament personalitzat i reduir possibles sobrecostos en la factura de la llum, aigua i gas. Les persones ateses li posen una nota de 9,7 i el 98% recomanarien el servei. Aquest recurs pioner a escala de ciutats ha esdevingut un referent en la lluita contra aquest tipus de pobresa i és essencial per garantir l’aplicació de la llei 24/2015 de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica.

La comissionada d’Acció Social, Sonia Fuertes, ha remarcat el fet que “en un context d’emergència climàtica, els PAE s’han consolidat com una eina essencial per detectar i reduir la pobresa energètica a la nostra ciutat. És una evidència que la crisi climàtica no afecta a tothom per igual i que les seves conseqüències estan profundament lligades a qüestions de drets humans, desigualtat social, econòmica i ambiental.”

En la feina que fan els professionals dels PAE d’acompanyament i assessorament, un dels objectius és detectar situacions de pobresa energètica i intervenir en les llars de famílies vulnerables per garantir els drets que contempla la legislació vigent pel que fa a l’accés als subministraments bàsics i a la protecció de possibles talls.

Alguns indicadors dels tràmits fets des dels Punts d’Assessorament Energètic al llarg del 2024 per protegir la ciutadania en situació de vulnerabilitat i optimitzar el seu consum energètic:

  • 841 subministraments protegits amb informe de risc d'exclusió residencial en aplicació de la llei 24/2015. L’informe de risc d’exclusió residencial (IRER) és el document que protegeix a les persones en situació de vulnerabilitat de possibles talls per part de les comercialitzadores en situacions d’impagament.
  • S’ha tramitat el bo social de llum i gas pel 58% de les persones ateses, en total 852 bons socials a llars vulnerables que no se’n beneficiaven tot i complir requisits.
  • Estalvi de 33.000 € per baixades de potència, aquesta és una eina molt efectiva per reduir el cost fix de la factura d’electricitat a les llars que s'han adreçat al PAE. L’estalvi acumulat des del 2017 és de més prop de 600 mil euros.
  • Pel que fa al subministrament d’aigua els principals tràmits efectuats han estat la sol·licitud de tarifa social, que permet bonificar l’aigua en un 58% dels casos, la bonificació de la a factura emesa per les empreses de manteniment del comptador en un 34% i el canvi de titularitat en un 9%.
  • 646 regularitzacions de subministrament a persones que no disposaven de contracte.
  • 686 restabliments de subministrament en llars que havien patit impagaments, amb una resposta urgent i eficient pel restabliment del servei.

Des dels PAEs també es vetlla per millorar l’eficiència energètica de les llars i donar resposta a totes aquelles persones que volen contribuir a la sostenibilitat ambiental informant-se sobre els seus consums d’energia i com reduir-los.

El 40% de les persones ateses no poden mantenir una temperatura de confort a casa seva

 

L’habitatge, el preu de l’energia i els ingressos de la unitat de convivència són tres factors clau que incideixen en la pobresa energètica.

En el 72% de les més de les 15 mil llars ateses el 2024 s’hi ha detectat indicadors de pobresa energètica i un 6% es troba en situació de pobresa energètica severa, això passa quan conflueixen tots els indicadors: el retard en el pagament d'algun subministrament, humitat i/o floridures i impossibilitat per mantenir temperatura de confort. El 40% diuen que no poden mantenir una temperatura adequada a casa seva.

Perfil de les persones usuàries

 

El 96% de les persones ateses l’any 2024 al PAE es troben en situació de vulnerabilitat social. És un perfil majoritàriament femení, amb baix nivell educatiu i infants a càrrec, o major de 65 anys amb situacions de soledat.

Els pics de demanda d’atenció es donen sobretot els mesos de febrer, juliol i octubre. Es detecta una major presència del fenomen de la pobresa energètica estival. Durant el mes de juliol, les persones usuàries del PAE van demanar consells per fer front als mesos més calorosos i informació sobre les ubicacions de la Xarxa de Refugis Climàtics als Districtes.

Una de les conseqüències de la pobresa energètica són els problemes de salut. Viure en un habitatge amb temperatures excessivament altes o baixes de forma perllongada, o, amb humitats i fongs facilita el desenvolupament de malalties com asma, artritis, depressió o ansietat entre d’altres. Aquestes malalties tenen un major impacte en infants o les persones grans.

13 punts d'atenció presencial

Els Punts d'Assessorament Energètic de Barcelona disposen de 13 punts d'atenció presencial. La majoria integrats dins dependències de Serveis Municipals, com centres de serveis Socials, Oficines d’Habitatge o Centres d’Atenció Integral. Hi ha també oficines ubicades en Centres Cívics o Casals de Barri (Mas Guinardó, Casal de Barri del Carmel o el Centre Cívic La Farinera).

Impacte directe en la disminució de les emissions

A l’impacte social positiu se li suma també un estalvi de 1,8 milions de kWh de consum elèctric a les llars assessorades i s’ha evitat l’emissió de 511,8 tones de CO₂ a l’atmosfera.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit