Bellvitge surt del Metro amb una exposició per explicar el seu futur científic

Una exposició a l’estació Hospital de Bellvitge revela fites mèdiques, curiositats i el paper clau del campus de salut

12 de desembre de 2025 a les 09:53h

On i quan es va fer el primer trasplantament de fetge de tot l’Estat? Sabies que el Metro no va arribar a l’Hospital de Bellvitge fins a l’any 1989? Quants professionals d’investigació treballen a l’IDIBELL? Amb fotografies històriques, dades poc conegudes i preguntes que desperten la curiositat, l’exposició 'Bellvitge, a la recerca del futur' reptarà els usuaris del Metro a conèixer el passat, el present i, sobretot, el futur de Bellvitge, un dels principals pols de recerca, assistència i docència sanitària del país i del sud d’Europa.

La mostra, instal·lada a l’estació de Metro Hospital de Bellvitge (L1), es presentarà aquest divendres, dia 12 de desembre, i es podrà visitar fins al 31 de desembre de 2025. Ha estat impulsada per l’IDIBELL en el marc dels actes dels centenaris de la ciutat de L’Hospitalet i del Metro, i convida els visitants a fer un recorregut que s’estén des de la creació del barri fins a la consolidació del Campus de Salut, tot interpretant, en clau científica, la transformació urbanística i social de la zona, i l’evolució d’un conjunt d’institucions sanitàries, de recerca i docència que afronta importants reptes de futur.

 

Innovació i investigació: motors de canvi a Bellvitge

Bellvitge, a la recerca del futur posa en valor el paper transformador del Campus de Salut de Bellvitge, un ecosistema on conflueixen assistència, recerca i docència, i que ha estat motor de canvi per al barri, L’Hospitalet i el conjunt del país. El relat arrenca amb el naixement del barri de Bellvitge, construït a partir de 1964 en un espai fins aleshores agrícola del Delta del Llobregat per acollir part del gran volum de població arribada a Catalunya durant el període 1950–1970. La ràpida expansió del barri i l’embranzida del moviment veïnal van forjar un territori cohesionat, amb un fort sentiment de pertinença, que esdevindria l’escenari on s’alçarien grans equipaments sanitaris.

Des de la creació, el 1972, de l’Hospital Universitari de Bellvitge, el territori ha viscut una evolució marcada per l’impuls científic, la millora de les comunicacions —amb l’arribada del Metro el 1989— i la consolidació d’institucions clau com l’Institut Català d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL). La mostra repassa episodis destacats d’aquesta trajectòria, des del primer trasplantament de fetge de l’estat fins als avenços que avui situen Bellvitge al capdavant de la recerca biomèdica.

Aquest lideratge es fa especialment evident en l’activitat de l’IDIBELL, amb més de 1.000 investigadors dedicats a la medicina personalitzada i a les teràpies avançades, i responsable de fites com la demostració de la relació entre el virus del papil·loma i el càncer de coll d’úter, la creació d’un banc de cèl·lules mare per a teràpies regeneratives, o la identificació de malalties genètiques minoritàries. L’exposició també ofereix una mirada cap al futur amb el Bioclúster d’Innovació i Salut, un projecte estratègic que convertirà la zona en un dels hubs biomèdics més important del sud d’Europa, capaç d’atreure talent, generar nous projectes científics i crear fins a 50.000 llocs de treball.

L’exposició compta amb una versió web i l’ha liderat l’IDIBELL amb el suport de l’Ajuntament de L’Hospitalet i de TMB, i amb la col·laboració de l’Hospital Universitari de Bellvitge, l’Institut Català d’Oncologia, la Universitat de Barcelona i la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT). La idea gràfica i conceptualització ha anat a càrrec de l’estudi Brama.

Trasplantament de cara a Bellvitge

 

El programa Aquí Catalunya de la Cadena SER, en directe des de Bellvitge

Durant el matí del dia 12 de desembre, i coincidint amb la presentació de l’exposició Bellvitge, a la recerca del futur, el programa de ràdio Aquí Catalunya, de la Cadena SER, s’emetrà en directe des del Campus de Salut Bellvitge. El magazín entrevistarà l’alcalde de L’Hospitalet, David Quirós; el conseller delegat de TMB, Xavier Flores; la Dra. Cristina Capdevila, directora de l’Hospital; i el Dr. Gabriel Capellá, director de l’IDIBELL. Després, diversos professionals del Campus explicaran en antena la recerca en salut que desenvolupen a Bellvitge, amb un impacte clar en els pacients.

 

Una actuació itinerant de freestyle científic per inaugurar l’exposició

La nota musical i lúdica que acompanyarà la presentació de l’exposició anirà a càrrec del col·lectiu Catalunya Freestyle, que oferirà un espectacle interactiu i itinerant de rap en català sobre ciència i salut. L’actuació s’iniciarà al vestíbul de l’estació de Metro Hospital de Bellvitge cap a les 10 h, i seguidament emprendrà una ruta pel campus, en direcció a l’edifici principal de l’Hospital. Els artistes que actuaran —Fossas i Majaraca— han estat classificats per a la final de Catalunya Freestyle d’aquest any, i durant la seva performance cercaran la complicitat i la participació dels professionals, els pacients, els alumnes i els usuaris. Els dos freestylers estaran acompanyats del beatboxer Pikas.