Es tracta d’una coproducci贸 de la Sala Beckett, el Grec 2020 Festival de Barcelona, el Centro Dram谩tico Nacional i el Teatre Principal de Palma, al voltant del boxejador nord-americ脿 Jack Johnson, encarnat per Armando Buika, i el seu oponent Jim Jeffries, interpretat per 脌lex Brendem眉hl, en un duel sobre el racisme, les conseq眉猫ncies de l’猫xit, l’amor, la vida i el dest铆 a partir de la hist貌ria de l’esportista que s’endinsa en el Paral路lel a principis de segle passat.
A principis del segle XX el boxejador nord-americ脿 va arribar a Barcelona despr茅s de ser primer afroameric脿 que s’havia proclamat campi贸 mundial de pesos pesants. S’havia enfrontat a Jim Jeffries en l’anomenat’ Combat de segle’ i, contra tot pron貌stic, el va guanyar. Segons ha avisat el director de la sala, Toni Casares: “Estem davant de la producci贸 m茅s ambiciosa i espectacular que ha fet la Beckett des que estem al Poblenou”.
En aquest sentit, Denise Duncan ha defensat que 茅s “un text amb moltes capes” i tamb茅 complex en l’脿mbit interpretatiu. “Hi ha una multiplicitat de llenguatges que han de funcionar alhora. Estem fent un past铆s gros”, ha detallat. Tanmateix, l’autora ha advertit sobre l’obra: “Parla de coses molt serioses, per貌 tamb茅 riem molt”, i ha remarcat que per a les persones que no formen part de la dissid猫ncia 猫tnica passa desapercebuda la falta de referents, per貌 “茅s molt important” que el teatre parli de tota la societat i no nom茅s d’una part. Tanmateix, ha afegit: “脡s important fer un teatre que parli de coses importants, per貌 que no li doni la llauna a ning煤”.
Barcelona, protagonista
Casares ha destacat que Barcelona tamb茅 茅s protagonista d’aquesta obra en una mena de “reflexi贸 hist貌rica” que interpel路la l’espectador sobre els valors d’avui, mentre que Duncan ha dit sobre aquella 猫poca en qu猫 el boxejador “estava cada dia a un cabaret diferent”, i actuava com un adinerat exuberant de primers de segle. “Tenia molts diners. Se’ls gastava en dones, menjar, joies, apostes, pells i cotxes de luxe”, en un xoc molt gran amb el seu passat. Johnson era fill de persones esclavitzades alliberades, llegia Shakespeare, era amant dels cl脿ssics i citava amb la mateixa facilitat passatges de la Biblia. “Era molt b猫stia tot”, ha sintetizat Denise.
Autora resident
Sobre Duncan, Casares ha precisat que 茅s l’autora resident de la temporada passada, una figura que serveix la sala “per saber qu猫 茅s la Beckett”, i que ajuda a l’hora de pensar com ha d’anar la temporada seg眉ent i d’opinar sobre els textos que arriben: “Per貌 sobretot la Beckett li demana que escrigui un text nou per estrenar”.
D’aquesta manera, Duncan va presentar aquesta hist貌ria sobre el primer boxejador de color negre que va guanyar el t铆tol del m贸n a un boxejador de color blanc: “Proposa una reflexi贸 espectacular, no nom茅s sobre les discriminacions racials i de g猫nere, sin贸 sobre la identitat pr貌pia, com assumim l’猫xit i el frac脿s en una societat, la dela anys vint, molt f脿cilment extrapolable a la contemporane茂tat”, ha dit Casares. Igualment, ha remarcat que “茅s una hist貌ria amb una dimensi贸 universal rotunda”, que interpel路la l’espectador.
Sobre aix貌, Armando Buika ha destacat que el seu personatge “intenta aconseguir un reconeixement que no aconsegueix en la vida”, ja que si b茅 guanya sobre el ring, “en la vida, la gent no reconeix el que 茅s”. I aquesta falta de reconeixement es pot, segons la seva opini贸, “extrapolar a l’actualitat”. De fet, ha reconegut: “Jo estic buscant un reconeixement”.
Sobre el realisme del combat, Buika ha dit que t茅 experi猫ncia en boxeig i que els combats s贸n reals: “Ens peguem literalment”, mentre que Brendem眉hl per la seva banda, ha dit que s贸n “pinzellades” del combat.
Un toc de queda amb “excepcionalitat”
Sobre la possibilitat que entri en vigor un toc de queda per la pand猫mia, Casares ha destacat que la Sala Beckett “aposta fortament per la presencialitat i el teatre en viu” i fins als 煤ltims moments s’aprofitaran totes “les maneres” que les autoritats donin per a fer teatre: “Estudiarem les mesures, b茅 canviant d’horaris”, ha exemplificat el director, que ha considerat al mateix temps que, ja que s’ha acordat que la cultura 茅s un servei b脿sic, “que es tingui en compte l’excepcionalitat, i es pugui anar al teatre, cinemes i concerts, si cal justificant amb l’entrada en hores en qu猫 hi hagi el toc de queda”.