Dissabte, 20 d'abril de 2024
És notícia

El Port de Barcelona se situa al capdavant del sector portuari internacional

Avatar photo

“El Port té la capacitat d’influir en les cadenes logístiques per fer un salt endavant cap a la descarbonització”, assegura Mercè Conesa

El Port de Barcelona és, en aquests moments, un dels ports líders a nivell internacional en el camí cap a la descarbonització del transport i exerceix com a “agent de canvi en aquest camí cap a la sostenibilitat mediambiental”. Així ho ha assegurat aquest matí Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, durant la seva intervenció al webinar ‘El Port de Barcelona, al capdavant de la revolució verda’, organitzat amb motiu de la celebració del Dia Mundial del Medi Ambient 2020, aquest any amb el lema ‘És l’hora de la natura’.

Mercè Conesa ha protagonitzat aquest diàleg virtual amb el cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila, i el director de Recerca & Desenvolupament de Leitat Centre Tecnològic, Laurent Aubouy, un intercanvi d’opinions que ha servit per donar a conèixer el treball d’innovació que s’està fent al Port català per liderar a nivell internacional el desenvolupament sostenible del sector marítim i portuari.

Mercè Conesa s’ha mostrat convençuda de que, un cop deixem enrere els moments més complicats de la pandèmia actual, els ports han d’exercir com agents de canvi per afavorir el desenvolupament sostenible del transport i la logística. I el Port de Barcelona pot jugar aquest paper perquè “té la capacitat d’influir en les cadenes logístiques per fer un salt endavant cap a la descarbonització”. Per aquest sentit, “malgrat l’impacte negatiu que la COVID-19 està produint en el compte de resultats del Port, mantenim el nostre ferm compromís en el desenvolupament del Pla de Descarbonització que ens permetrà assolir l’objectiu de reduir el 50% les emissions de gasos d’efecte hivernacle el 2030 i la neutralitat el 2050”, ha recordat Conesa. Entre les diferents iniciatives en marxa, la presidenta del Port ha destacat el Pla d’Electrificació de Molls.

La presidenta del Port de Barcelona creu fermament que aquesta pandèmia “està accelerant els canvis econòmics i ambientals i ens ha donat l’oportunitat de fer possible entre tota la societat el sorgiment d’una economia millor i d’un ecosistema i una societat més sostenible”. I la preservació del medi ambient és un dels aspectes clau per impulsar aquesta nova economia.

Compromís del World Ports Climate Action Program

En aquesta línia, Mercè Conesa ha anunciat durant la seva intervenció al webinar que la propera setmana participarà en una reunió amb els màxims representants del ports que integren el World Ports Climate Action Program (WPCA) −Los Angeles, Long Beach, Rotterdam, Hamburg, Anvers, Vancouver, Göteborg, New York & New Jersey, Amsterdam, Le Havre i Barcelona− per acordar un compromís conjunt d’actuació en les cinc línies de treball obertes actualment dintre d’aquesta associació (optimització d’escales, promoció a nivell de normatives i subsidis, connexió elèctrica, combustibles nets per a vaixells, combustibles nets per a maquinària terminal). Conesa ha recordat que precisament el Port de Barcelona “lidera el grup de treball Power to Ship, dedicat a realitzar propostes per fomentar l’electrificació de molls als ports de tot el món”.

“Amb la implicació dels CEO de tots els ports consolidarem els passos que estem donant i posarem en valor el fet d’actuar tots els ports conjuntament. Amb aquesta acció, considero que transmetem un missatge molt potent de l’estratègia que seguim els ports a tots els implicats en el transport marítim”, ha afegit la presidenta del Port de Barcelona.

Mercè Conesa i Jordi Vila han explicat el full de ruta del Port de Barcelona per assolir l’objectiu de reduir el 50% les emissions de gasos d’efecte hivernacle l’any 2030 i ser un port neutre el 2050. Entre les actuacions més destacades en aquest sentit es troba l’electrificació de molls, projecte ja en marxa que permetrà la connexió elèctrica dels vaixells que arriben al Port de Barcelona, reduint un 51% les emissions contaminants en òxids de nitrogen (NO2) i un 25% les de partícules en suspensió l’any 2030. Es tracta d’una inversió de més de 60 milions d’euros que anirà acompanyada d’un Pla de generació d’energies renovables que permetrà garantir que l’electricitat per connectar vaixells sigui d’origen renovable i, per tant, sense petjada de carboni.

D’altra banda, el Port de Barcelona segueix apostant en aquests moments pel GNL com a combustible alternatiu més net i que elimina les emissions d’òxids de sofre (SOx) i partícules en suspensió (PM) i redueix més d’un 50% les emissions d’òxids de nitrogen respecte als combustibles convencionals. “Avui som un dels pocs ports europeus que disposa de servei portuari de bunkering de gas natural liquat (GNL) per a vaixells. Això fa que vinguin a Barcelona els vaixells més sostenibles”, recorda Mercè Conesa.

Per la seva part, Jordi Vila ha recordat “que els bioindicadors demostren la clara millora de la qualitat ambiental que han experimentat durant els darrers anys les aigües interiors i exteriors del Port” i ha volgut destacar “la importància i complexitat del Pla d’Electrificació de Molls, que planteja desenvolupar una potència elèctrica total de 70MW, un valor molt elevat de disponibilitat elèctrica”.

Finalment, Laurent Aubouy, director de Recerca & Desenvolupament de Leitat Centre Tecnològic , ha recordat que “el Green Deal que promou la Comissió Europea amb l’horitzó 2030 vol reduir l’impacte ambiental dels productes que arriben a Europa” i ha defensat la necessitat de desenvolupar projectes específics pels ports i el transport marítim que ajudin a avançar cap a un model d’economia circular.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La Paeria de Lleida ampliarà els serveis oberts al públic

Notícia següent

Mas Pintat continua els serveis canal de meditació i escolta des de la mirada sistèmica

Notícies relacionades