Barcelona recuperarà aquest novembre el Festival d’Arts Lumíniques Llum BCN amb una edició en dates excepcionals. El programa incorpora una trentena d’instal·lacions i recupera les activitats del passat febrer, quan es va haver de suspendre per la pandèmia. La 10a edició tindrà lloc del 5 al 7 de novembre al Poblenou i acollirà 15 artistes locals i internacionals i 16 escoles de disseny, arquitectura, art i il·luminació de Barcelona. L’esdeveniment és un gran laboratori del paisatge nocturn on s’hi reuneixen artistes de diferents disciplines com l’art, el disseny d’il·luminació i d’entorns interactius, l’arquitectura, l’audiovisual expandit i les arts en viu. Mentrestant, el certamen prepara el retorn al format habitual al febrer de 2022.
El 5 de novembre arrenca una edició especial del Llum BCN, que s’allargarà durant tot el cap de setmana, i que serà encara en un format íntim, però amb l’afany d’emprendre el camí cap a una edició, el febrer de 2022, amb total normalitat.
La iniciativa s’expandirà per tot el districte de Sant Martí: el parc del Centre, la façana del Disseny Hub, la Torre Glòries, la platja de la Mar Bella, Can Ricart o Ca l’Alier. En aquesta edició els espectadors encara no podran moure’s lliurement pels espais, ja que l’esdeveniment va ser pensat per a celebrar-se amb les restriccions corresponents al febrer
del 2021. Així, aquest format oferirà l’opció de la reserva prèvia per a que l’usuari pugui planificar millor la seva visita, però també es podrà accedir a les instal·lacions sense haver fet reserva prèvia, sempre que ho permetin els aforaments.
El festival encara els 10 anys d’història i el delegat de Drets Culturals de l’Ajuntament de Barcelona, Daniel Granados, explica que ara es consolida i projecta cap al futur. Així mateix, Granados també li dóna importància al paper que té quant a l’art públic, ja que incorpora el teixit de cultural de la ciutat, garanteix l’accés de la ciutadania i genera una gran projecció internacional de la ciutat.
Aquesta edició programa artistes com Eugènia Balcells, l’artista local amb més trajectòria i l’homenatjada del festival; Lolo Sosaku, artistes visuals; Guillermo Santomà, arquitecte i dissenyador; Jordi Mitjà, artista d’art contemporani); Xavi Bove (artista visual) o TigreLab. A més, compta amb artistes de projecció internacional com són Pablo Valbuena, Ben Kreukniet, Quiet Ensemble i Nonotak. D’altra banda, el festival ha pogut expandir-se per tot el districte de Sant Martí: el Parc del Centre, la façana del Disseny Hub, la Torre Glòries, la platja de la Mar Bella, Can Ricart o Ca l’Alier, entre altres.
L’expansió cap a edificis nous com a novetat d’enguany busca, segons Maria Güell, una de les comissàries del festival, “alliberar” les peces i “tenir la oportunitat” d’arribar fins la platja i “aprofitar” el llenguatge de la llum per “arribar” a aquestos nous espais. A més, Güell ha explicat que, des del festival, treballen des del “llenguatge de la llum” i que, per això, hi ha “tants” artistes “diferents”.
Entre tots ells destaca Eugènia Balcells, l’artista homenatjada enguany, i de la que la comissària ha confessat que “l’han escollit” tenint en compte la seva trajectòria, ja que va ser una de les pioneres en tractar la llum a nivell nacional. Tanmateix Güell ha explicat que serà el primer any que una mateixa artista treballarà sobre dos edificis: Torre Glòries i les façanes del DHUB.
De la seva banda, Eugènia Balcells ha volgut retre un “homenatge” a la llum “perquè ens permet viure”. És per això que ha englobat els seus dos treballs sota el concepte ‘La llum com a veu de la matèria’. ‘La llum com a veu de la matèria: de l’infraroig a l’ultraviolat’ és un “viatge” a través del color seguint les diferents longituds d’ona de la llum a l’edifici Torre Glòries on horitzons de color descendiran lentament i successivament al llarg de l’edifici fins omplir la seqüència contínua. D’altra banda, ‘La llum com a veu de la matèria: freqüències’ que consisteix en un teixit de línies de colors format per la trobada dels espectres lumínics dels elements que componen la matèria a l’edifici del DHUB.