Barcelona recupera el Llum BCN aquest novembre

El certamen prepara el retorn al format habitual al febrer del 2022

'Museum of the Moon', de l'artista Luke Jerram al festival Llum BCN. ACN

Barcelona recuperarà aquest novembre el Festival d’Arts Lumíniques Llum BCN amb una edició en dates excepcionals. El programa incorpora una trentena d’instal·lacions i recupera les activitats del passat febrer, quan es va haver de suspendre per la pandèmia. La 10a edició tindrà lloc del 5 al 7 de novembre al Poblenou i acollirà 15 artistes locals i internacionals i 16 escoles de disseny, arquitectura, art i il·luminació de Barcelona. L’esdeveniment és un gran laboratori del paisatge nocturn on s’hi reuneixen artistes de diferents disciplines com l’art, el disseny d’il·luminació i d’entorns interactius, l’arquitectura, l’audiovisual expandit i les arts en viu. Mentrestant, el certamen prepara el retorn al format habitual al febrer de 2022.

El 5 de novembre arrenca una edició especial del Llum BCN, que s’allargarà durant tot el cap de setmana, i que serà encara en un format íntim, però amb l’afany d’emprendre el camí cap a una edició, el febrer de 2022, amb total normalitat.

La iniciativa s’expandirà per tot el districte de Sant Martí: el parc del Centre, la façana del Disseny Hub, la Torre Glòries, la platja de la Mar Bella, Can Ricart o Ca l’Alier. En aquesta edició els espectadors encara no podran moure’s lliurement pels espais, ja que l’esdeveniment va ser pensat per a celebrar-se amb les restriccions corresponents al febrer
del 2021. Així, aquest format oferirà l’opció de la reserva prèvia per a que l’usuari pugui planificar millor la seva visita, però també es podrà accedir a les instal·lacions sense haver fet reserva prèvia, sempre que ho permetin els aforaments.

El festival encara els 10 anys d’història i el delegat de Drets Culturals de l’Ajuntament de Barcelona, Daniel Granados, explica que ara es consolida i projecta cap al futur. Així mateix, Granados també li dóna importància al paper que té quant a l’art públic, ja que incorpora el teixit de cultural de la ciutat, garanteix l’accés de la ciutadania i genera una gran projecció internacional de la ciutat.

Aquesta edició programa artistes com Eugènia Balcells, l’artista local amb més trajectòria i l’homenatjada del festival; Lolo Sosaku, artistes visuals; Guillermo Santomà, arquitecte i dissenyador; Jordi Mitjà, artista d’art contemporani); Xavi Bove (artista visual) o TigreLab. A més, compta amb artistes de projecció internacional com són Pablo Valbuena, Ben Kreukniet, Quiet Ensemble i Nonotak. D’altra banda, el festival ha pogut expandir-se per tot el districte de Sant Martí: el Parc del Centre, la façana del Disseny Hub, la Torre Glòries, la platja de la Mar Bella, Can Ricart o Ca l’Alier, entre altres.

L’expansió cap a edificis nous com a novetat d’enguany busca, segons Maria Güell, una de les comissàries del festival, “alliberar” les peces i “tenir la oportunitat” d’arribar fins la platja i “aprofitar” el llenguatge de la llum per “arribar” a aquestos nous espais. A més, Güell ha explicat que, des del festival, treballen des del “llenguatge de la llum” i que, per això, hi ha “tants” artistes “diferents”.

Entre tots ells destaca Eugènia Balcells, l’artista homenatjada enguany, i de la que la comissària ha confessat que “l’han escollit” tenint en compte la seva trajectòria, ja que va ser una de les pioneres en tractar la llum a nivell nacional. Tanmateix Güell ha explicat que serà el primer any que una mateixa artista treballarà sobre dos edificis: Torre Glòries i les façanes del DHUB.

De la seva banda, Eugènia Balcells ha volgut retre un “homenatge” a la llum “perquè ens permet viure”. És per això que ha englobat els seus dos treballs sota el concepte ‘La llum com a veu de la matèria’. ‘La llum com a veu de la matèria: de l’infraroig a l’ultraviolat’ és un “viatge” a través del color seguint les diferents longituds d’ona de la llum a l’edifici Torre Glòries on horitzons de color descendiran lentament i successivament al llarg de l’edifici fins omplir la seqüència contínua. D’altra banda, ‘La llum com a veu de la matèria: freqüències’ que consisteix en un teixit de línies de colors format per la trobada dels espectres lumínics dels elements que componen la matèria a l’edifici del DHUB.