Barcelona recorda la importància del servei municipal Konsulta’m

El servei municipal Konsulta’m, gratuït i sense cita prèvia, va atendre l’any 2021 gairebé 1.300 joves, abans que aquest 2022 hagi començat a atendre també persones de més de 22 anys

L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa una campanya de comunicació de ciutat en què vol recordar la importància de parlar sobre salut mental i, especialment, incrementar el coneixement que té la població sobre el servei municipal Konsulta’m. Amb el lema ‘Parla de salut mental’ i la participació de la creadora de continguts i divulgadora Mara Jiménez, coneguda popularment com Croquetamente, la campanya té com a objectiu ajudar a normalitzar la conversa sobre els problemes de salut mental. Es tracta d’informar les persones de qualsevol edat que sentin malestar emocional que no estan soles, que allò que els passa és més comú del que podria semblar, i que l’Ajuntament de Barcelona ofereix un espai gratuït amb atenció professional on es pot acudir de manera anònima i sense necessitat de cita prèvia per mirar de reduir aquest patiment. La campanya ha estat elaborada des del consistori en col·laboració amb Playground Magazine i es difondrà a xarxes socials, mitjans digitals, marquesines i ràdio.

A més a més, en el marc d’aquesta iniciativa, l’alcaldessa Ada Colau enviarà una carta a 120.000 llars en què viuen famílies amb joves i adolescents per incidir en aquests missatges. La missiva recorda que durant els últims anys, i especialment arran de la pandèmia de covid-19, tothom ha viscut “moments molt complexos” i per això cal protegir la salut mental amb polítiques públiques que no deixin ningú enrere. “Si us cal ajuda, no dubteu a fer ús d’aquest servei”, recorda la carta referint-se al Konsulta’m i la seva raó de ser. Igualment, un missatge de mòbil que s’enviarà a prop de 15.000 terminals de joves que han tingut una atenció recent per part dels diferents serveis de l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI difondrà el següent: “Sents tristesa, angoixa? Vine a Konsulta’m servei de suport emocional de l’Ajuntament gratis gestionat per professionals de la salut www.barcelona.cat/Konsultam”.

Segons l’enquesta a la Joventut de Barcelona 2020, realitzada des del propi consistori, prop de la meitat de les persones joves declaren que la situació derivada de la covid-19 i el confinament els ha afectat emocionalment, fins al punt que el 60% creu que l’impacte de la pandèmia els afectarà de manera negativa o molt negativa. A banda d’això, l’enquesta Factors de Risc en Estudiants SeCundària (FRESC) que l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha presentat recentment també recull que el 19,9% de les noies i l’11,1% dels nois estan en risc de patir problemes de salut mental, o bé que el 38,6% de les noies i el 20,3% dels nois presenten malestar emocional. Tots ells són indicadors que han augmentat significativament respecte a l’any 2012.

El servei municipal Konsulta’m, ideat inicialment per a persones d’entre 12 i 22 anys, va iniciar el seu desplegament progressiu a l’estiu del 2018 i es va acabar de completar de manera total al conjunt de districtes de la ciutat ara fa un any, fins a funcionar actualment en 13 punts diferents. Des del mes de gener passat, a més a més, s’ha posat en marxa un servei idèntic també per a persones de més de 22 anys, que igualment es desplegarà progressivament a tots els districtes. L’any 2021 el Konsulta’m va atendre un total de 1.271 joves que van realitzar 1.612 consultes, a banda d’atendre 389 professionals que van realitzar igualment 438 consultes, uns números que es van triplicar respecte als registres que hi havia un any abans. Les xifres d’enguany seguiran previsiblement incrementant-se, com demostra el fet que hores d’ara ja hi ha 1.218 consultes de persones joves ateses i 212 de professionals.

El servei Konsulta’m està dissenyat per atendre els malestars emocionals i psicològics, especialment aquells que s’han agreujat arran de la crisi sanitària de la covid-19. També busca recuperar i enfortir les xarxes de suport social, així com atendre persones i grups més vulnerables que puguin requerir intervencions més específiques. Es tracta d’una estratègia de prevenció secundària, és a dir, per donar resposta als malestars que ja han aparegut i fer-ho amb la màxima rapidesa possible i de manera precoç perquè no derivin en problemes de salut mental més severs o crònics. Aquests espais, finançats íntegrament per l’Ajuntament de Barcelona, compten amb la feina de professionals de la psicologia clínica, de l’educació social, treball social o infermeria comunitària, i estan vinculats als Centres de Salut Mental corresponents al territori i que formen part del sistema sanitari per tal de poder derivar aquells casos que ho requereixin. Tot plegat, així com d’altres iniciatives específiques com és el Telèfon de Prevenció del Suïcidi, forma part del Pla de salut mental de Barcelona 2016-2022.