Barcelona fa un nou pas en la transformació de Montjuïc amb la construcció del nou Sant Jordi Club, una sala de concerts de nova generació que estarà preparada per acollir entre 3.500 i 9.000 espectadors i que es convertirà en la primera gran infraestructura de l'Estat dissenyada íntegrament per a la música en directe.
L'Ajuntament de Barcelona ha presentat el projecte arquitectònic guanyador del concurs internacional impulsat per Barcelona de Serveis Municipals (BSM), obra dels estudis Bruther (París) i Jorge Vidal Studio (Barcelona). L'equipament està previst que entri en funcionament l'any 2029.
Una peça clau en la transformació de Montjuïc
L'alcalde Jaume Collboni ha emmarcat el projecte dins la renovació de l'Anella Olímpica i de la Fira de Barcelona.
"L'Anella Olímpica és un espai públic, de titularitat pública, amb tres grans arenes, i en aquesta reconquesta de Montjuïc volem actualitzar-ne els equipaments", ha afirmat.
Collboni ha destacat que el nou Sant Jordi Club permetrà completar una oferta capaç d'acollir esdeveniments per a aforaments d'entre 3.000 i 54.000 persones, sumant l'Estadi Olímpic, el Palau Sant Jordi i el nou equipament.
Una sala pensada exclusivament per a la música en viu
El nou Sant Jordi Club ocuparà una superfície de 17.000 metres quadrats i s'ha concebut específicament per oferir la millor experiència possible en concerts i espectacles de format mitjà.
La sala serà completament flexible i podrà adaptar-se a diferents configuracions:
-
Aforaments d'entre 3.500 i 9.000 espectadors.
-
Graderies fixes i retràctils.
-
Públic assegut o dempeus.
-
Espais preparats per a produccions de gran format.
A més, incorporarà tecnologia audiovisual d'última generació per donar resposta a les exigències dels grans espectacles internacionals.
Una acústica d'alt nivell
Un dels grans punts forts del projecte serà la qualitat sonora.
L'edifici incorporarà:
-
Materials absorbents a parets i sostres.
-
Butaques amb tractament acústic.
-
Un sistema constructiu de "caixa dins la caixa", que permetrà evitar interferències amb l'activitat del Palau Sant Jordi.
L'objectiu és oferir una experiència musical de màxima qualitat tant per al públic com per als artistes.
Tres places per millorar l'experiència del públic
La proposta arquitectònica també redefineix l'entorn del recinte.
El projecte crearà:
-
Una gran plaça d'accés, connectada amb l'Esplanada Olímpica, que actuarà com a vestíbul exterior.
-
Un ampli vestíbul interior amb espais de restauració i botigues de marxandatge.
-
Una segona plaça destinada a facilitar la sortida ordenada dels assistents.
-
Una tercera plaça logística, reservada per als serveis tècnics i operatius.
L'objectiu és que l'experiència dels espectadors comenci molt abans d'entrar a la sala i continuï un cop finalitzat el concert.
Més sostenible i accessible
El nou Sant Jordi Club es construirà seguint els criteris de la certificació BREEAM Nova Construcció i incorporarà nombroses mesures ambientals:
-
Plaques fotovoltaiques.
-
Sistemes d'aerotèrmia.
-
Recuperació d'aigua de pluja.
-
Materials reciclats i de baixa petjada de carboni.
-
Criteris d'economia circular durant les obres.
També serà un equipament plenament accessible, amb recorreguts adaptats, millor orientació dels espais i serveis pensats perquè qualsevol persona pugui gaudir dels concerts en igualtat de condicions.
Un nou impuls a Barcelona com a capital musical
Amb 198 esdeveniments i més de 2,4 milions d'espectadors durant el 2025, l'Anella Olímpica s'ha consolidat com un dels principals escenaris musicals del sud d'Europa.
Segons dades municipals, més del 80% dels assistents als esdeveniments provenen de Barcelona, l'àrea metropolitana i la resta de Catalunya.
Amb aquest nou equipament, la ciutat vol reforçar la seva posició com una de les grans capitals europees de la música en directe, ampliant l'oferta per a concerts de format mitjà, una franja que fins ara Barcelona no podia cobrir amb un recinte específic.
