Barcelona renova la seva imatge gràfica després de 15 anys

La nova signatura, de l'estudi Principi, mostra únicament la paraula "Barcelona", acompanyada de l'escut de la ciutat

16 d'octubre de 2025 a les 10:49h

L'Ajuntament de Barcelona ha renovat la seva marca, adoptant una nova signatura gràfica en totes les seves comunicacions que posa la ciutat al centre i, a més, actualitza la imatge institucional. La nova signatura mostra únicament la paraula "Barcelona", acompanyada de l'escut oficial de la ciutat, amb l’objectiu de preservar la vinculació entre la institució i l’oficialitat, però amb un sistema visual més fresc i versàtil que vol enfortir el vincle amb la ciutadania.

La nova signatura, que feia 15 anys que no s’actualitzava, reflecteix la voluntat del consistori de situar la comunicació al servei de la ciutadania. L’escut es manté intacte, però darrere de la paraula “Barcelona”, la qual cosa busca reforçar el sentiment de pertinença i el vincle entre ciutat i institució.

UNA IMATGE QUE REFLECTEIX L'ESSÈNCIA DE BARCELONA

 

Imatge anterior

El projecte ha estat dissenyat per l’estudi Principi, guanyador d’un concurs convocat per l’Associació de Disseny Gràfic i Comunicació Visual (adg-fad). La nova marca alinea Barcelona amb la tendència adoptada per moltes altres grans metròpolis com ara Nova York, París, Oslo o Helsinki, que opten per signar la seva comunicació amb el nom de la ciutat.
 

Barcelona té tradició com a ciutat creativa, innovadora i en constant evolució, que vol tenir un paper actiu com a referent del disseny en l'àmbit internacional. Per això, l’actualització de la identitat visual de l’Ajuntament no respon només a criteris tècnics o estètics, sinó també a una voluntat estratègica. El nou disseny vol situar Barcelona com una ciutat que cuida la seva imatge i projecta els seus valors tant a escala local com internacional.

UNA COMUNICACIÓ MÉS CLARA I INCLUSIVA

El canvi s'emmarca en un exercici de simplificació que pretén millorar la comprensió i reduir el soroll visual en les comunicacions municipals, especialment en canals digitals i en suports de petit format, on l'anterior càpsula presentava dificultats de llegibilitat. Amb la nova imatge, existirà un únic logotip, amb l’objectiu de facilitar la identificació, reforçar la marca i evitar confusions.

El nou plantejament de marca suposa també una optimització pel que fa als processos de treball i adaptació de materials gràfics, a causa de la unificació de formats i de les diferents aplicacions gràfiques.

Es tracta també d’un sistema flexible que s’adapta a diferents contextos, incloent-hi una versió amb la lletra "B" més l'escut per a comunicacions vinculades als districtes. Aquesta versatilitat facilita la coherència i la unitat en la projecció institucional, evita la dispersió i contribueix a la identificació per part de la ciutadania.
 

TIPOGRAFIA PRÒPIA

La nova signatura manté la gamma cromàtica fent-la accessible als entorns digitals i incorpora una tipografia pròpia, Barcelona, que ha estat dissenyada expressament per la nova identitat gràfica. Es tracta d’una tipografia única i més propera, amb formes arrodonides i detalls orgànics que evoquen l’herència cal·ligràfica i fugen de la rigidesa, fomentant una comunicació més propera i càlida.

La nova signatura de comunicació estarà a disposició a partir d’avui mateix, 16 d’octubre, al web: ajuntament.barcelona.cat/normativagrafica. Tenint en compte l’elevat volum d’espais en què caldrà fer aquest canvi, la seva instauració serà progressiva durant els pròxims dies. De fet, l’Ajuntament actualitzarà també el disseny del seu web per tal d’adaptar-lo al nou estil.

Sobre l'autor
marc pascual
Marc Pascual
Veure biografia
El més llegit