Barcelona impulsa una prova pilot de parades de bus intel·ligents per millorar el servei de TMB

Una quinzena de parades incorporen tecnologia de l’empresa Buspas per recollir dades en temps real i optimitzar l’oferta de transport públic

06 de novembre de 2025 a les 17:46h

En marxa una prova pilot de parades de bus intel·ligents que permetrà millorar l’operació i, en conseqüència, el servei de bus de la xarxa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Per fer-ho, s’ha implementat una nova tecnologia a una quinzena de parades s’ha començat a recollir dades en temps real per ajustar l’oferta de bus i l’atenció als usuaris d’una forma encara més eficient.

Es tracta de la proposta de l’empresa canadenca Buspas, guanyadora del repte de millora del servei de la xarxa de bus llançat pel Barcelona Innova Lab Mobility (BILM), iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona i Fira de Barcelona, conjuntament amb TMB. L’objectiu final és innovar en el servei de bus per oferir un millor servei aprofitant tota la informació que es pot recopilar des d’una parada, posant el focus en ajustar el màxim l’oferta a la demanda.

L’impacte esperat és el d’adquirir més coneixement sobre el funcionament de la xarxa, amb la quantificació i posicionament de possibles interrupcions, així com eventuals ocupacions dels carrils reservats als autobusos. A la vegada, la tecnologia ha de servir per disposar de més informació sobre el comportament de les persones usuàries del servei de bus, tant pel que fa al perfil d’usuaris com a l’estacionalitat de l’ús. En resum, l’objectiu és proporcionar a l’operador informació en temps real del que succeeix a la parada per tal d’oferir un millor servei.

Aquest projecte es va presentar en la darrera edició del congrés internacional Tomorrow Mobility World Congress de l’any passat i ja està instal·lat en una quinzena de parades:

  • Pg Zona Franca - Foneria (codi parada 43)
  • Pg Zona Franca - Foneria (codi parada 450)
  • Gran Via - Urgell (codi parada 1469)
  • Pg Maragall - Trinxant (codi parada 1008)
  • Pg Maragall - Indústria (codi parada 1305)
  • Pg Maragall - Xiprer (codi parada 1660)
  • Metro Alfons X (codi parada 3229)
  • Pg. Joan de Borbó - Judici (codi parada 959)
  • Navas de Tolosa - Clot (codi parada 2738)
  • Diagonal - Estació Verdaguer (codi parada 3891)
  • Mallorca - Nàpols (codi parada 3341)
  • València - Padilla (codi parada 244)
  • Doctor Pi i Molist - Fabra i Puig (codi parada 1589)
  • Ctra del Carmel - Gran Vista (codi parada 1449)

La prova pilot tindrà una durada de dotze mesos, després de la qual s’analitzaran les dades obtingudes i se n’avaluaran eventuals futurs usos i aplicacions. El cost de la prova pilot serà de 97.200 euros, dels quals el 80% els assumirà l’Ajuntament de Barcelona, com a proposta guanyadora del repte del BILM.

 

Pilar fonamental de la mobilitat urbana

Barcelona i la seva l’àrea metropolitana compten amb una completa xarxa de transport públic de qualitat. Amb més de 100 línies que cobreixen pràcticament tota la ciutat de Barcelona i amb més de 750.000 validacions diàries a bus en feiners, és un dels pilars bàsics de la mobilitat metropolitana.

A més, l’aposta per la sostenibilitat de TMB contempla la incorporació a la flota de vehicles d’hidrogen i elèctrics per tenir una flota el més neta possible. Així mateix, els autobusos estan adaptats per a persones amb mobilitat reduïda i connectats per tal de facilitar la circulació, la qual cosa fa que la ciutadania hagi valorat molt satisfactòriament les seves prestacions (8 sobre 10).

 

Barcelona Innova Lab Mobility

La iniciativa Barcelona Innova LAB Mobility, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’àrea de Mobilitat i la Fundació BIT Habitat, i Fira Barcelona, busca potenciar i facilitar l’execució de proves pilots i nous projectes en l’àmbit de la mobilitat urbana intel·ligent i sostenible per tal de diversificar l’economia de la ciutat i consolidar Barcelona com la capital de la innovació en mobilitat del sud d’Europa. 

Les parades de bus intel·ligents són la segona prova pilot que es posa en marxa a la ciutat a partir del repte de millora de la xarxa de bus. L’altre projecte implementat són la instal·lació de càmeres amb intel·ligència artificial a diverses línies de bus de la xarxa de TMB per detectar ocupacions indegudes del carril bus, amb l’objectiu de testar la tecnologia que permeti sistematitzar el control de la infraestructura.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit