Barcelona avala apujar fins a un 150% l’IBI als habitatges d’ús turístic a partir del 2027

El recàrrec afectaria de manera progressiva els titulars segons el nombre de llicències

11 d'octubre de 2026 a les 20:15h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

Barcelona fa un primer pas per encarir la fiscalitat dels habitatges d’ús turístic a partir del 2027. La comissió extraordinària d’Economia i Hisenda de l’Ajuntament ha avalat modificar les Ordenances Fiscals perquè els propietaris d’aquests allotjaments puguin assumir un recàrrec de fins al 150% de la quota de l’IBI.

La proposta ha tirat endavant amb els vots favorables del PSC, ERC i Barcelona en Comú. Junts per Barcelona s’ha abstingut, mentre que PP i Vox hi han votat en contra.

El canvi encara no és definitiu. La modificació passarà la setmana vinent per un ple extraordinari per a la seva aprovació inicial i, posteriorment, haurà de tornar al plenari ordinari del desembre per rebre el vistiplau definitiu.

 

Fins a un 150% més segons el nombre d’habitatges turístics

El recàrrec plantejat pel govern municipal variarà en funció de la quantitat d’habitatges d’ús turístic que acumuli cada titular.

Els propietaris amb un sol HUT tindrien un increment de fins al 50% de la quota de l’IBI. En el cas dels titulars amb dos o tres habitatges turístics, el recàrrec podria arribar al 100%, mentre que aquells que disposin de quatre o més llicències podrien pagar fins a un 150% addicional.

Actualment, Barcelona compta amb 10.627 llicències d’habitatge d’ús turístic actives. D’aquest total, 3.274 corresponen a titulars amb una única llicència, 1.276 a propietaris que en tenen entre dues i tres i 6.077 estan vinculades a titulars amb quatre o més.

Això significa que més de la meitat de les llicències existents quedarien dins del tram més elevat del recàrrec si la modificació s’aprova definitivament.

 

El primer recàrrec es liquidaria a finals del 2027

L’Ajuntament impulsa el canvi després de la nova normativa estatal en matèria d’habitatge, que permet als municipis declarats zones de mercat residencial tensionat introduir aquest tipus de recàrrecs fiscals.

Si el calendari previst es compleix i les ordenances obtenen l’aprovació definitiva, el nou recàrrec es meritaria per primera vegada el 31 de desembre del 2027 i es liquidaria anualment.

La iniciativa s’emmarca en l’estratègia municipal per augmentar la pressió fiscal sobre els habitatges destinats a ús turístic i reforçar les polítiques d’habitatge en un context de dificultats d’accés al lloguer a la ciutat.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit