“La problemàtica a la majoria dels barris no té relació amb què hi hagi edificis amb la llum punxada. Que s’estigui tallant la llum cada dos per tres a veïns del centre és perquè el cablejat és obsolet”, ha etzibat l’alcalde de la ciutat, Xavier Garcia Albiol. En aquest sentit, l’alcalde considera “impresentable” que Endesa no tingui les instal·lacions “actualitzades”
També el president de la Federació d’Associacions de Veïns de Badalona, Julio Molina, critica deixadesa per part de la companyia elèctrica i reclama més inversió perquè no es repeteixin els talls de cada hivern: “Les instal·lacions són antigues i la xarxa no està en condicions. Hi ha un consum cada vegada més elevat i arriba un punt que col·lapsa”.
Avaries puntuals i connexions il·legals, els arguments d’Endesa
En els darrers dies hi ha hagut talls al barri del centre, a la Pau i a Sant Roc. Segons dades de la companyia, però, els tall no tenen res a veure amb l’obsolescència de la instal·lació. Endesa explica que al centre va haver un tall la nit i el dia de Reis per una avaria puntual; mentre que a la Pau es va tallar la llum durant tres dies per una avaria i el posterior canvi d’un generador.
En el cas de Sant Roc, totes les parts coincideixen que bona part de la culpa dels talls és per la sobrecàrrega de la xarxa per connexions il·legals. La xarxa, diu Endesa, està “dimensionada” al nombre de clients i atribueix els problemes al barri i assegura que és “de qualitat”, malgrat les crítiques de veïns i consistori.
Tot i això, des d’Endesa també expliquen que s’han pres mesures tècniques extraordinàries per combatre aquesta problemàtica al barri, com la monitorització online de punts clau de la xarxa o la sectorització de la xarxa al barri per tal de reduir al màxim el nombre de clients afectats quan es produeix una sobrecàrrega.
La xarxa també compta amb sistemes de protecció automàtics que tallen el subministrament de manera preventiva quan es detecta una sobrecàrrega. Segons dades facilitades per Endesa, entre desembre i gener aquest sistema de protecció s’ha activat 47 vegades i “el 100% dels casos ha estat provocat per sobrecàrregues per connexions irregulars i no per avaries”.
Endesa posa com a exemple d’èxit les intervencions realitzades seguint aquesta mateixa estratègia al barri de la Mina de Sant Adrià de Besòs. Segons la companyia, els canvis tècnics i la col·laboració amb l’administració i la policia ha permès passar de 3.180 inspeccions el 2019 a només 25 el 2020.