L'amenaça de la Pesta Porcina Africana creix a l'àrea de Barcelona: 9 senglars més infectats i mesures urgents

Amb 9 senglars més infectats, el Departament d'Agricultura detalla les zones d'alt risc (Molins de Rei, Sant Cugat, Castellbisbal) i les estratègies per frenar l'expansió de la malaltia en un context de preocupació creixent

07 de maig de 2026 a les 17:50h

El Departament d'Agricultura ha informat aquesta setmana sobre la detecció de 9 nous casos de Pesta Porcina Africana (PPA) en senglars, tots localitzats dins la zona considerada d'alt risc. Concretament, s'han registrat quatre positius a Molins de Rei, quatre a Sant Cugat del Vallès i un cas a Castellbisbal. Aquesta actualització es basa en l'anàlisi de 380 mostres, de les quals 371 han resultat negatives, situant el percentatge de resultats positius en un 2,4%.

Des que es va identificar el primer cas positiu el passat 28 de novembre, s'han confirmat un total acumulat de 306 animals infectats entre els 4.858 senglars analitzats. La zona d'alt risc inclou actualment 19 municipis metropolitanes barcelonins, centrats al voltant del terme municipal de Cerdanyola del Vallès, on es va detectar inicialment la malaltia.

Captures i mesures cinegètiques per al control del brot

Dins l'àmbit infectat, que comprèn tant la zona d'alt risc com la denominada zona de baix risc, els cossos especialitzats adscrits al Departament d'Interior i Seguretat Pública —incloent-hi Agents Rurals i Mossos d'Esquadra— han capturat aquesta setmana un total de 322 senglars. Aquest dispositiu compta amb la col·laboració activa dels grups locals de caçadors, el Grup Especial de Prevenció d'Incendis Forestals (GEPIF) i els equips professionals encarregats del control cinegètic gestionats per Tragsa. En conjunt, des que es va iniciar el seguiment, s'ha aconseguit capturar fins ara un total acumulat de 4.925 exemplars dins la zona infectada.

Evolució global dels controls cinegètics fora les zones afectades i modificacions normatives recents

Pel que fa a les captures realitzades fora dels municipis catalogats com a alt o baix risc, la xifra total des del passat 1 de gener arriba als 26.587 senglars caçats a Catalunya. Cal destacar que durant els mesos d’abril i maig no es duen a terme batudes cinegètiques habituals.

A més, el Govern català va aprovar recentment una ampliació del període hàbil per a la caça del senglar durant el mes de juny. Fins ara, caçar entre juny i agost requeria una comunicació prèvia vinculada als possibles danys causats pels animals; aquesta restricció queda eliminada per tal d'intensificar les accions dirigides al control poblacional davant l'amenaça persistent representada pel brot actual.